De voorwaarden voor de huurtoeslag veranderen vanaf 1 januari 2026. Hierdoor kunnen er meer mensen huurtoeslag krijgen.
Misschien hebt u nu geen huurtoeslag omdat uw huur te hoog is. Of misschien besloot u om een woning niet te huren om die reden. Check dan of u voor 2026 wel huurtoeslag kunt krijgen.
Er veranderen een aantal belangrijke zaken:
Geen maximale huurgrens meer
Nieuwe leeftijdsgrens voor jongeren: tot 21 jaar
Servicekosten tellen niet meer mee
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) blijft een lastig dossier voor financiële dienstverleners. Er gaat veel tijd in zitten om die wet goed uit te voeren, terwijl het nauwelijks iets lijkt op te leveren. Ook het Ministerie van Financiën is hiervan doordrongen. Minister Heinen gaf in mei 2025 aan 'de afgelopen jaren heeft de poortwachtersrol in Nederland niet goed gefunctioneerd' en 'de anti-witwasaanpak is daardoor in de praktijk doorgeslagen met negatieve gevolgen voor burgers en ondernemers'. Inmiddels is een wetsvoorstel 'Wet plan van aanpak witwassen’ aangenomen. De wet moet op 1 januari 2026 ingaan. Of dat direct de administratieve lasten van de Wwft verlaagt, is echter zeer de vraag.
Hoger budget, hogere bedragen per situatie, ook voor woningsplitsing.
Woningzoekenden zoals starters, mensen in een echtscheiding, dakloze mensen, regulier woningzoekenden, statushouder en ontheemden. Een deel van de vergunninghouders verblijft nu te lang in de opvang, doordat zij niet gehuisvest kunnen worden. Deze gewijzigde SFT moet een stimulans bieden voor het realiseren van meer flex- en transformatiewoningen, door beter aan te sluiten op de behoeften van gemeenten
De nieuwe statistieken van het CDFD laten zien dat de slagingspercentages voor de initiële Wft-examens in de periode april tot en met september 2025 relatief laag blijven. Met een totaal slagingspercentage van 48,1% liggen de scores licht boven het niveau van dezelfde periode vorig jaar, maar grote uitschieters omhoog blijven uit. Tegelijkertijd blijven de slagingspercentages van de PE-examens, met een gemiddelde van 75%, stabiel en op een aanzienlijk hoger niveau.
Veel huurders betalen servicekosten aan hun verhuurder. Om tot een juiste berekening van een redelijke vergoeding voor de servicekosten te komen, zijn duidelijke berekeningswijzen belangrijk. Met deze regeling wordt daarin voorzien. De regeling zorgt voor een berekeningswijze en maximumbedragen voor servicekosten. De regeling zorgt voor (ver)huurders, gemeenten en overige belanghebbenden om tot een juiste berekening van de servicekosten te komen welke tegelijkertijd de huurder beschermen.
De Nederlandse woningmarkt staat al jaren onder druk, vooral in het segment van de middenhuur. In het kader van de Woontop 2024 is afgesproken om het investeringsklimaat voor dit segment nader te analyseren. Het recente rapport Grondposities en verwervingen (augustus 2025), uitgevoerd door SEO in samenwerking met het Kadaster, geeft inzicht in de rol van institutionele beleggers bij de verwerving en het bezit van (onbebouwde) gronden. De bevindingen geven aanleiding tot zorg, maar ook tot strategische afwegingen voor beleidsmakers, ontwikkelaars en beleggers.
Deze consultatie gaat over een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH). Met deze subsidieregeling stimuleren we verduurzaming van private huurwoningen. Via de wijziging die hierbij in internetconsultatie gaat, sluit de regeling beter aan bij de wensen en behoeften van verhuurders en in de markt.
Nieuwe ruimte voor Nederlandse middenhuur: Consultatiereactie wijst op kansen én aandachtspunten
De betaalbaarheid van wonen staat in heel Europa onder druk. In Nederland voelen vooral middeninkomens dit in de portemonnee: ze verdienen te veel voor sociale huur maar te weinig voor de vrije sector. De Europese Commissie is zich bewust van deze knelpunten en is gestart met een herziening van de staatssteunregels voor diensten van algemeen economisch belang (SGEI), specifiek gericht op betaalbare woningbouw.
De Nederlandse overheid heeft op deze consultatie gereageerd met een uitgebreid rapport dat grote implicaties heeft voor het Nederlandse woonbeleid – en daarmee ook voor adviseurs, woningcorporaties en investeerders.
De Woningbouwimpuls (Wbi) is het belangrijkste financiële instrument van het kabinet om de woningnood in Nederland te bestrijden. Voor de Wbi was in de periode 2020-2024 in totaal € 2,25 miljard gereserveerd. Het gaat daarbij om een bijdrage van de rijksoverheid aan gemeenten om hen te helpen ‘sneller, meer én meer betaalbare’ woningen te realiseren. Uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat de Wbi niet daadwerkelijk bijdraagt aan snellere woningbouw, en dat het twijfelachtig is of de Wbi zorgt voor de realisatie van meer woningen. De Wbi heeft wel een duidelijk positief effect op het percentage betaalbare woningen bij de gefinancierde projecten.
De Woningbouwimpuls (Wbi) is het belangrijkste financiële instrument van het kabinet om de woningnood in Nederland te bestrijden. Voor de Wbi was in de periode 2020-2024 in totaal € 2,25 miljard gereserveerd. Het gaat daarbij om een bijdrage van de rijksoverheid aan gemeenten om hen te helpen ‘sneller, meer én meer betaalbare’ woningen te realiseren. Uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat de Wbi niet daadwerkelijk bijdraagt aan snellere woningbouw, en dat het twijfelachtig is of de Wbi zorgt voor de realisatie van meer woningen. De Wbi heeft wel een duidelijk positief effect op het percentage betaalbare woningen bij de gefinancierde projecten.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.