MijnFintool

Zoek in 70 artikelen en 33 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Niet door partner ondertekende dienstverleningsovereenkomst geldig?

Een Consument wenst de factuur voor hypotheekbemiddeling niet te betalen. De Consument stelt dat er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen tussen partijen, althans de overeenkomst is nietig of vernietigbaar.

Bewaken termijn financieringsvoorbehoud

De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door de termijn van het financieringsvoorbehoud niet nogmaals te verlengen dan wel de consument te waarschuwen voor het verstrijken van de termijn.
Nieuws
31 mrt 2023

Besluit met regels omtrent de vergelijkingskaart

De vergelijkingskaart vervangt het dienstverleningsdocument. Daarom wordt steeds de term ‘dienstverleningsdocument’ vervangen door de term ‘vergelijkingskaart’.
Nieuws
1 mrt 2023

Dienstverleningsdocument wordt vergelijkingskaart

Financieel dienstverleners moeten vanaf 1 april 2023 een vergelijkingskaart aan consumenten verstrekken. Deze is bedoeld voor advies en bemiddeling in producten die onder het provisieverbod vallen.
Nieuws
5 dec 2022

Besluit vergelijkingskaart financiële dienstverleners (internetconsultatie)

Dit besluit wijzigt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo) ten behoeve van de introductie van de vergelijkingskaart financiële dienstverleners. De vergelijkingskaart vervangt het dienstverleningsdocument als informatiedocument dat financiële dienstverleners zoals adviseurs en aanbieders aan consumenten moeten vertrekken.

Tussentijds overstappen naar andere hypotheekadviseur niet zonder (financieel) risico

Op 15 januari 2021 hebben partijen, na het voeren van enkele gesprekken, een overeenkomst gesloten, waarbij de hypotheekadviseur aan de consument een persoonlijk hypotheekadvies heeft verstrekt met betrekking tot een door de consument aan te kopen woning. Dit advies is door de consument diezelfde dag ondertekend.
Nieuws
20 jan 2022

Geen gratis (lijfrente)advies

Het had de consument duidelijk kunnen en moeten zijn dat aan de dienstverlening van de adviseur kosten verbonden waren. Indien de consument het hiermee oneens was, had het op zijn weg gelegen om dit – voorafgaand aan het adviesgesprek – aan de adviseur kenbaar te maken en van het adviesgesprek af te zien.
Nieuws
22 dec 2021

Informatiedocumenten niet toereikend?

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een discussion paper opgesteld over de rol van wettelijk verplichte precontractuele informatiedocumenten bij consumentenbescherming. Deze documenten zijn vaak zo technisch en gedetailleerd dat consumenten ze moeilijk kunnen begrijpen.

Rijk aan gedragsinzichten

Dit rapport is een uitgave van alle ministeries gezamenlijk, verenigd in het Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL). Het laat zien wat de meerwaarde is van het toepassen van gedragsinzichten in beleid, uitvoering, toezicht en communicatie én beschrijft enkele ontwikkelpunten op basis van de huidige ervaringen. Ook pensioenen en hypotheken komen aan bod.
Nieuws
8 nov 2021

Hypotheekadviesketens lanceren gezamenlijk de Advieswijzer

De vier grootste onafhankelijke hypotheekadviesketens van Nederland - Hypotheek Visie, De Hypotheekshop, De Hypotheker en Van Bruggen Adviesgroep - lanceren in samenwerking met de OvFD de Advieswijzer.
Getoond 1 tot 10 van 70. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1