Via de Fintool helpdesk krijgen we soms de vraag of het omzetten van een annuïtair leningdeel naar aflossingsvrij fiscaal mogelijk is zonder dat de overige leningdelen fiscaal in het gedrang komen. Het gaat hierbij dan om ‘nieuw recht’ box 1 leningdelen (BP2013).
Bij de omzetting houdt de adviseur rekening met GHF en box 3 toetsing vanwege leningdeel dat fiscaal niet meer voldoet aan aflossschema.
Vraag:
Een klant heeft al een aantal maanden geleden een woning aangekocht en realiseert nu een veel hogere opbrengst bij verkoop huidige woning. Klant geeft nu aan dat hij de extra overwaarde niet wil gebruiken voor een extra aflossing op zijn nieuwe box 1 deel (cf huidige wetgeving). Ik heb hem geadviseerd om dit wel te doen. Volgens mij heeft het niet aflossen hele forse gevolgen voor de renteaftrek van dit deel, klopt dat?
Hoe kunnen we ons belastingstelsel beter en toekomstbestendig maken? Het ministerie van Financiën heeft hier samen met andere departementen onderzoek naar gedaan en bouwstenen voor opgesteld.
Staatssecretaris Snel schrijft in antwoorden op Kamervragen aan de Tweede Kamer dat het kabinet een stelsel van vermogensrendementsheffing op basis van werkelijk rendement zal uitwerken.
Een relatie van ons kantoor heeft bouwgrond aangeschaft in december 2016. Deze grond gaat relatie voor nieuwbouw (eigen gebruik) bestemmen. Deze maand (januari 2017) heeft hij pas een bouwvergunning aangevraagd. De huidige woning staat in de verkoop.
Valt de bouwgrond nu op peildatum 1 januari 2017 in box 1 of in box 3 (vermogen)?
Generieke lastenverlichting heeft weinig effect op de arbeidsparticipatie. Zij houdt geen rekening met de grote diversiteit in reacties op wijzigingen in fiscale prikkels. Wat wel werkt zijn fiscale prikkels voor moeders met jonge kinderen om (meer) te gaan werken, meldt het CPB.
Iemand heeft al 10 jaar een hypotheek van € 120000 met een waardeloze beleggingspolis. Hij koopt nu een ander huis en heeft nodig een hypotheek van € 120000. De belegginspolis wordt afgekocht. Hij koppelt nu een SEW met looptijd 30 jaar. Over 20 jaar stopt de renteaftrek. De hypotheek loopt dus nog 10 jaar door zonder renteaftrek. Kan dat? Kan de SEW wel belastingvrij uitkeren na 30 jaar?
Stel relatie wenst de hypotheek over te sluiten ivm het krijgen van lagere maandlasten en relatie gaat niet verbouwen.
Vraag:
Zijn de financieringskosten wel aftrekbaar?
Op de website van de belastingdienst staat "Het gaat om de aftrekbare (hypotheek)rente en aftrekbare financieringskosten van de leningen die u hebt afgesloten voor het kopen, onderhouden of verbouwen van de woning die uw hoofdverblijf was .
Hoe groot moet de verbouwing anders zijn om toch de financieringskosten te mogen aftrekken?
Ik wacht jullie bericht af
Het komt voor dat iemand zijn woning verkoopt en kort na de jaarwisseling een nieuwe woning koopt. Dat kan zeer nadelige
gevolgen hebben voor box 3. In het besluit van 16 februari 2012 van het Ministerie van Financiën wordt het volgende voorbeeld gegeven.
Renteaftrek is in principe niet mogelijk voor een tweede woning. Soms is onduidelijk welke woning eerste woning is en welke tweede woning. Over deze vraag ging de navolgende procedure voor de belastingrechter.
Met een kleine twee weken vertraging heeft Weekers op 14 april 2011 zijn Fiscale agenda naar de Tweede Kamer gestuurd. De agenda bevat naar eigen zeggen "een toekomstvisie op een eenvoudiger, meer solide en fraudebestendiger belastingstelsel, om de Nederlandse economie sterker te maken. Het kabinet wil dat werken en ondernemen lonender worden en dat fraude hard wordt aangepakt."
Stel een echtpaar van 43 en 41 jaar oud gaan inwonen bij de ouders van de man welke ca 75 jaar oud zijn. De man is de enig erfgenaam van de woning van zijn ouders en wil op deze manier het te betalen successierecht verkleinen. Er rust geen hypotheek op de woning en de woz waarde is ca € 500.000.Hij zou op basis van een partnermeerrelatie een extra vrijstellling krijgen op het te betalen successierecht. Klopt deze redenering?
Voordelen uit sparen en beleggen worden belast in de inkomstenbelasting in box 3, de vermogensrendementsheffing. Daarbij wordt eerst de gemiddelde rendementsgrondslag vastgesteld. De gemiddelde rendementsgrondslag is het gemiddelde van de waarde van de bezittingen minus de schulden op het begin van het kalenderjaar (1 januari) en op het einde van het kalenderjaar (31 december). De gemiddelde rendementsgrondslag wordt verminderd met het heffingsvrije vermogen. Vervolgens wordt op deze gemiddelde rendementsgrondslag geacht 4% rendement te zijn behaald (fictief rendement), waarover 30% inkomstenbelasting verschuldigd is.
Het is moeilijker geworden om het werkelijke pensioentekort te repareren in de derde pijler, het ‘boxenstelsel’ is niet zo eenvoudig en de ‘factor A’ geeft nog onvoldoende duidelijkheid. Dat zijn Volgens het Verbond van Verzekeraars de belangrijkste conclusies uit een evaluatie van de Belastingherziening 2001 onder levensverzekeraars.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.