MijnFintool

Nieuws

Kifid: Aantoonbare communicatie cruciaal bij plaatsen van BKR-noteringen

In deze zaak stond de vraag centraal of ING Bank N.V. terecht twee negatieve BKR-registraties had geplaatst op naam van een consument: een achterstandscode (A) en een bijzonderheidscode 2 (opeising). De consument vorderde verwijdering van deze registraties, die zijn financiële toekomst aanzienlijk belemmerden. De kernvraag was of de bank voldoende had gecommuniceerd over deze registraties en of de registraties technisch correct waren geplaatst.

Feiten van de Zaak

  • De consument had sinds 2012 een studentenkrediet en een betaalrekening bij ING.
  • In 2015 ontstond een ongeoorloofde roodstand op de betaalrekening.
  • De bank probeerde meerdere malen contact op te nemen met de consument, onder meer via de berichteninbox van internetbankieren.
  • In 2018 en 2019 zijn achtereenvolgens een achterstandscode (A) en bijzonderheidscode 2 (opeising) in het CKI van BKR geplaatst.
  • De consument kreeg pas later brieven via de post, nadat de registraties al waren ingevoerd.
  • In 2025 loste de consument de volledige schuld af en vroeg hij verwijdering van de negatieve registraties.

Juridische Vraag

Was de bank gerechtigd om zonder voldoende en aantoonbare communicatie de negatieve BKR-registraties (A en 2) te plaatsen, en zijn deze registraties technisch juist?

Uitspraak Kifid

De commissie stelde de consument in het gelijk en oordeelde dat de negatieve registraties technisch onjuist waren geplaatst. De belangrijkste overwegingen:

  • Artikel 3:37 BW stelt dat een verklaring pas werking heeft als deze de geadresseerde heeft bereikt.
  • De bank had belangrijke berichten (zoals waarschuwing en opeising) alleen via de berichteninbox van internetbankieren verstuurd.
  • De consument had die berichten niet geopend, en de bank had geen aanvullende notificatie (per post of e-mail) gestuurd.
  • De Algemene Bankvoorwaarden bieden hiervoor onvoldoende basis zonder expliciete afspraak over digitale communicatie.
  • Brieven via de post werden pas na registratie van de coderingen verstuurd, dus te laat om als geldige vooraankondiging te gelden.

Conclusie van de commissie: omdat de waarschuwing en opeising de consument niet hadden bereikt, voldeden de registraties niet aan de wettelijke eisen en moesten deze worden verwijderd.

Bron: Kifid

Commentaar redactie: Een klant is onbereikbaar, geeft geen e-mail af (terwijl dat volgens bankvoorwaarden moet), leest de app-berichten niet (hoewel dat ook volgens de voorwaarden moet), en komt er mee weg, omdat de bank de papieren brieven te laat verstuurt.  

Modules & dossiers

Opvoerdatum

29 okt 2025

Laatst gewijzigd

29 okt 2025

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Graag eerst inloggen om deze pagina te bekijken.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1