In deze zaak stond de vraag centraal of ING Bank N.V. terecht twee negatieve BKR-registraties had geplaatst op naam van een consument: een achterstandscode (A) en een bijzonderheidscode 2 (opeising). De consument vorderde verwijdering van deze registraties, die zijn financiële toekomst aanzienlijk belemmerden. De kernvraag was of de bank voldoende had gecommuniceerd over deze registraties en of de registraties technisch correct waren geplaatst.
Feiten van de Zaak
Juridische Vraag
Was de bank gerechtigd om zonder voldoende en aantoonbare communicatie de negatieve BKR-registraties (A en 2) te plaatsen, en zijn deze registraties technisch juist?
Uitspraak Kifid
De commissie stelde de consument in het gelijk en oordeelde dat de negatieve registraties technisch onjuist waren geplaatst. De belangrijkste overwegingen:
Conclusie van de commissie: omdat de waarschuwing en opeising de consument niet hadden bereikt, voldeden de registraties niet aan de wettelijke eisen en moesten deze worden verwijderd.
Bron: Kifid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99