MijnFintool

Nieuws

Kifid-uitspraak 2025-0871: Gratis advies? Kifid bevestigt: ook informele hulp kan zorgplicht opleveren

In deze uitspraak van Kifid (nr. 2025-0871) staat de vraag centraal of een financieel adviseur aansprakelijk is voor schade, terwijl er geen schriftelijke adviesovereenkomst was gesloten. De consument ontving kosteloos hulp van een hypotheekadviseur, maar stelt achteraf schade te hebben geleden doordat de rente op zijn hypotheek niet tijdig werd vastgezet. Kifid moest oordelen of de adviseur een zorgplicht had en of die is geschonden.

Feiten van de Zaak

  • De consument had een hypotheek buiten de adviseur om geregeld.
  • In januari 2022 liep de consument zonder afspraak het kantoor van de adviseur binnen met vragen over het financieren van garageboxen via overwaarde.
  • De adviseur vroeg financiële stukken op, maar de gewenste constructie bleek niet haalbaar.
  • Bij latere bezoeken vroeg de consument of zijn hypotheeklasten omlaag konden; de adviseur beloofde dit ‘in de gaten te houden’.
  • Op 13 juni 2023 mailde de adviseur de geldverstrekker met het verzoek om de risicoklasse aan te passen en de rente voor 5 jaar vast te zetten.
  • De risicoklasse werd aangepast, maar voor het vastzetten van de rente moest de consument een formulier ondertekenen. Dat weigerde hij.
  • De consument stelde de adviseur alsnog aansprakelijk voor ruim €14.000 aan schade wegens gestegen maandlasten.

Juridische Vraag

Had de adviseur ondanks het ontbreken van een formele overeenkomst toch een zorgplicht, en zo ja, heeft hij die geschonden waardoor hij aansprakelijk is voor de gestelde schade?

Uitspraak van het Hof (Kifid)

Kifid oordeelde:

  • Overeenkomst van opdracht: Hoewel er geen schriftelijke overeenkomst was, kwalificeert de relatie vanaf het moment van de e-mail van 13 juni 2023 wél als een mondelinge overeenkomst van opdracht. De adviseur sprak daarin over “klant” en trad op namens de consument.
  • Zorgplicht: Vanaf dat moment rustte op de adviseur de zorgplicht als goed opdrachtnemer (art. 7:401 BW).
  • Geen schending: De adviseur heeft op 13 juni 2023 actie ondernomen en conform verzoek contact opgenomen met de geldverstrekker.
  • Causaal verband ontbreekt: De rente kon alleen vastgezet worden als de consument het omzettingsformulier ondertekende. Omdat hij dat niet deed, is de schade niet het gevolg van handelen of nalaten van de adviseur.
  • Uitkomst: Klacht ongegrond, geen schadevergoeding.

(Redactie) *Commentaar: Voor hetzelfde geld had de klant het wel ondertekend en daarna geklaagd. Dan had het de adviseur mogelijk veel geld gekost. *

Bron: Kifid

Modules & dossiers

Opvoerdatum

12 nov 2025

Laatst gewijzigd

14 nov 2025

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Graag eerst inloggen om deze pagina te bekijken.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1