MijnFintool

Home Zoeken Kifid Getoond 1 tot 10 van 713
Nieuws
12 mei 2017

Bemiddeling door Kifid succesvol

In 2016 heeft Kifid 3.328 klachten behandeld van consumenten die een geschil hebben met de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. In bijna 1.300 klachtzaken wist Kifid door bemiddeling tussen consument en financiële dienstverlener een schikking te realiseren. Kifid verwacht deze trend naar meer schikken door bemiddelen in 2017 voort te zetten.
Nieuws
12 mei 2025

Meeneemregeling (opnieuw) uitleggen bij meenemen hypotheek

Hypotheekaanvraag in 2024 met gebruikmaking van de in 2021 overeengekomen meeneemregeling. De consument voert aan dat de adviseur hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken van de meeneemregeling.
Nieuws
30 mei 2025

Beperkte duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet

De antiwitwaswet (Wwft) verplicht banken om klantonderzoek te doen en ongebruikelijke betalingstransacties te melden. Kan een bank het klantonderzoek niet afronden, dan moet de bank de klantrelatie beëindigen. De bank mag de persoonsgegevens van de klant verkregen vanwege dat klantonderzoek registreren in een intern waarschuwingsregister.
Nieuws
18 feb 2016

Kifid: consument eigen verantwoording verschil aflosnota door boeterente

In een Kifid uitspraak wordt een consument in het ongelijk gesteld. Consument heeft zich erover beklaagd dat de geldverstrekker hem niet heeft gewaarschuwd dat, indien hij zijn lening niet voor een bepaalde datum zou aflossen, als vergelijkingsrente niet het 12-jaarstarief maar het 10-jaarstarief zou worden gehanteerd, waardoor de boete hoger zou uitvallen.

Kifid: polisvoorwaarden of voorwaarden polisblad?

Consument heeft bij Verzekeraar een autoverzekering gesloten. Op het polisblad staat onder meer het volgende vermeld: "Aanschafwaarderegeling: de regeling in de polisvoorwaarden is van toepassing tot 36 maanden na aanschaf van het voertuig". De auto van Consument is binnen de genoemde periode van 3 jaar gestolen. Verzekeraar heeft hierop de dagwaarde van het voertuig vermeerderd met 10% aan Consument uitgekeerd. De aanschafwaarderegeling is conform de verzekeringsvoorwaarden alleen van toepassing voor auto's met een aanschafwaarde tot € 50.000,00.

Rentetarief doorlopend krediet op creditcard

De rente op het doorlopend krediet gekoppeld aan de X creditcard is gedurende de looptijd van het krediet in de pas gebleven met de relevante marktrente. Dit blijkt uit een uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid.

Kifid: Foutieve opgave aflosnota mag gecorrigeerd worden

Een bank heeft een fout gemaakt in de berekening van de boeterente als gevolg van een storing. Met de opgave is informatie verstrekt. De opgave had niet de strekking van een aanbod namens de bank. Op grond van de algemene voorwaarden was de bank bevoegd de fout te herstellen. Desbetreffende beding niet onredelijk bezwarend. Ook los van die bevoegdheid kan de bank in de gegeven omstandigheden niet de vrijheid worden ontzegd om de verstrekte informatie recht te zetten, toen die onjuist bleek. Daarbij is van belang dat Belanghebbenden konden vermoeden dat sprake was van een fout en zij dus niet zonder meer erop mochten vertrouwen dat de verstrekte informatie juist was.
Nieuws
27 mei 2015

Kifid uitspraak gouden handdruk en ontbreken contraverzekering

Een vrouw heeft een (uitgestelde) lijfrenteverzekering gesloten zonder restitutie van de koopsom bij vooroverlijden. De (alleenstaande) vrouw is voortijdig overleden. De ouder van deze vrouw heeft bij Kifid een klacht ingediend over de adviseur doordat deze de dochter niet (tijdig) in het bezit van de Financiële Bijsluiter heeft gesteld omdat de (uitgestelde) lijfrenteverzekering geen financieel complex product zou betreffen.
Nieuws
8 jul 2021

Premievrijmaking lijfrente en bijstandsuitkering (zorgplicht)

De consument klaagt dat de tussenpersoon in 2018 zijn zorgplicht heeft geschonden door haar niet te informeren over de gevolgen van premievrijmaking van de lijfrente-verzekering voor een eventuele bijstandsuitkering.
Nieuws
22 aug 2017

Onjuiste mededeling verzekeraar leidt niet tot schadevergoeding

Tussen partijen staat vast dat Verzekeraar ten onrechte aan Consument heeft medegedeeld dat er sprake was van een onbelast saldo van € 10.890,72. Op basis van de voorhanden zijnde stukken komt de Commissie echter tot de conclusie dat Consument redelijkerwijs op de hoogte had kunnen en dus moeten zijn dat de mededeling ten aanzien van het onbelaste saldo onjuist was.
Getoond 1 tot 10 van 713. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1