MijnFintool

Home Zoeken Basismodule Kifid Getoond 1 tot 10 van 128
Zoek in 35.937 artikelen en 10.998 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuws
19 apr 2023

Kifid jaarverslag 2020

Het aantal klachten over bankzaken nam in 2022 evenals in 2021 toe. Daarentegen daalde het aantal hypotheekklachten in het afgelopen kalenderjaar. Ook het aantal klachten over schadeverzekeringen nam evenals in 2021 af. Het aantal beleggingsklachten bleef min of meer gelijk, met daarin als rode draad dat de beleggende consument vaak teveel verwacht van de beleggingsdienstverlener.

Onbewerkte kopie van ID-bewijs

In een uitspraak gaat de Geschillencommissie van Kifid uitgebreid in op de vraag wat een bank mag opvragen en vastleggen (ID-bewijs).
Nieuws
31 mrt 2022

Kifid-reglementen in begrijpelijke taal

Per 1 april 2022 heeft Kifid nieuwe, geactualiseerde reglementen die toegankelijker en begrijpelijker zijn voor de gebruikers. Aan de hand van vragen en antwoorden kunnen consumenten, ondernemers, financiële dienstverleners en hun vertegenwoordigers gemakkelijk en snel informatie vinden over hoe de klachtprocedure en de beroepsprocedure bij Kifid werken.
Nieuws
20 sep 2021

Hellend vlak

De consument is tweemaal, vlak na elkaar, slachtoffer geworden van oplichting waarbij derden in totaal meer dan € 100.000,- van zijn bankrekeningen hebben ontvreemd. De consument heeft de bank verzocht deze schade te vergoeden. De bank heeft dit verzoek afgewezen waarna de consument een klacht bij Kifid heeft ingediend.
Nieuws
7 okt 2022

Moties 'rondom' Kifid

Bij het notaoverleg over de initiatiefnota ‘Van ‘neutrale’ arbiter naar consumentenwaakhond: Voorstellen ter verbetering van het doel en de structuur van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening’ is gestemd.
Nieuws
27 jun 2019

Nadere toelichting Kifid reglement

Consumenten en kleinzakelijke ondernemers kunnen bij Kifid terecht voor oplossing van hun individuele klacht. Heeft de consument of ondernemer eerder al zijn klacht voorgelegd aan een rechter, dan kan Kifid de klacht niet behandelen. Dat geldt ook als die klacht is ingediend in het kader van een collectieve actie. Zo staat het in de reglementen van Kifid.
Nieuws
24 jul 2025

Kifid verruimt consumentenbegrip na uitspraak Europees Hof

Het Europese Hof van Justitie heeft op 24 oktober 2024 een belangrijke uitspraak gedaan over de uitleg van het begrip ‘consument’ in de Europese richtlijn voor oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten.
Nieuws
30 jul 2025

Hoe bepaalt Kifid (de hoogte van) een schadevergoeding?

Met behulp van 4 voorbeelden wordt meer inzicht gegeven hoe de hoogte van een schadevergoeding vast te stellen.
Nieuws
8 okt 2012

Geen adequate dossiervorming, uitspraak Kifid in nadeel adviseur

Uitspraak Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. De tussenpersoon heeft Consument niet tijdig geïnformeerd over het feit dat op basis van de werkgeversverklaring van Consument de aanvraag voor de nieuwe hypothecaire geldlening geen doorgang kon vinden. Dit brengt met zich mee dat de door Consument geleden schade voor vergoeding in aanmerking komt.
Getoond 1 tot 10 van 128. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1