MijnFintool

Home Zoeken Basismodule Kifid Getoond 1 tot 10 van 127
Zoek in 28.839 artikelen en 10.482 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuws
12 mei 2017

Bemiddeling door Kifid succesvol

In 2016 heeft Kifid 3.328 klachten behandeld van consumenten die een geschil hebben met de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. In bijna 1.300 klachtzaken wist Kifid door bemiddeling tussen consument en financiële dienstverlener een schikking te realiseren. Kifid verwacht deze trend naar meer schikken door bemiddelen in 2017 voort te zetten.
Nieuws
30 mei 2025

Beperkte duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet

De antiwitwaswet (Wwft) verplicht banken om klantonderzoek te doen en ongebruikelijke betalingstransacties te melden. Kan een bank het klantonderzoek niet afronden, dan moet de bank de klantrelatie beëindigen. De bank mag de persoonsgegevens van de klant verkregen vanwege dat klantonderzoek registreren in een intern waarschuwingsregister.

CvB Kifid: afhandeling klachten beleggingsverzekeringen na uitspraak Europese Hof van Justitie

De Commissie van Beroep van Kifid heeft geoordeeld dat de Geschillencommissie de behandeling van een zaak over een beleggingsverzekering op grond van het Europese recht had moeten aanhouden totdat het Europese Hof van Justitie zijn uitspraak heeft gedaan.
Nieuws
26 mei 2014

Kifid: Oversluiting hypotheek en renteherziening

Een consument had een hypothecaire geldlening waarvan de rentevaste periode zou aflopen.Omdat hij voornemens was zijn bestaande hypothecaire geldlening over te sluiten naar een andere aanbieder heeft hij zich tot zijn adviseur gewend. De adviseur heeft vervolgens een aantal hypotheekoffertes opgevraagd.
Nieuws
16 feb 2018

Informatieplicht verzekeraar bij dalende tarieven?

Consument stelt dat hem door toedoen van Verzekeraar de kans is ontnomen om een goedkoper alternatief voor zijn overlijdensrisicoverzekering te sluiten.
Nieuws
4 mei 2018

Moet bank betaalrekening van klant buiten EU voortzetten?

Een bank mag de bancaire relatie met haar klanten buiten de Europese Unie eenzijdig beëindigen, zo blijkt uit een tweetal uitspraken van de Geschillencommissie van Kifid. Twee afzonderlijke consumenten, woonachtig in respectievelijk Thailand en Nieuw-Zeeland, hebben zich bij Kifid beklaagd over het feit dat de bank de relatie niet langer met hen wilde voortzetten.
Nieuws
30 mei 2013

Kifid-registratie en AFM-vergunning

Vermogensbeheerders en financiële dienstverleners moeten verplicht zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). De Autoriteit Financiële Markten (AFM) controleert periodiek en op basis van signalen van onder meer het Kifid en consumenten of vermogensbeheerders en financiële dienstverleners zijn aangesloten. Het Financieele Dagblad stelt in een artikel van 28 mei dat een aantal vermogensbeheerders met een AFM-vergunning zou opereren zonder registratie bij het Kifid.
Nieuws
24 okt 2018

Online loket fd.kifid.nl

Afgelopen maanden hebben een viertal grote financiële dienstverleners als eerste gebruik kunnen maken van fd.kifid.nl, het online klachtenportaal voor financiële dienstverleners bij Kifid.
Nieuws
4 jul 2017

Mag intermediair adres consument doorgeven aan voormalige geldverstrekker?

Een intermediair heeft de adresgegevens gedeeld met de eertijdse geldverstrekker die vervolgens ten behoeve van aflossing van een openstaande restschuld beslag legt op aan Consument toekomende uitkeringen uit een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Nieuws
12 apr 2019

Kifid: Tips voor de financiële dienstverlener

In 2018 heeft Kifid in totaal 2.922 klachten inhoudelijk behandeld van consumenten die een geschil hadden met hun bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Voor bijna de helft van de klachten (46%) is met inzet van bemiddeling of schikking een oplossing gevonden tot tevredenheid van consument en financiële dienstverlener. In ruim 1.100 financiële klachtzaken is een uitspraak gedaan. Daarbij is de consument in bijna 200 klachtzaken deels of geheel in het gelijk gesteld; in ruim 900 klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond.
Getoond 1 tot 10 van 127. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1