MijnFintool

Zoek in 35.937 artikelen en 10.998 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

BKR meldt opnieuw toename betalingsachterstanden op leningen

Het afgelopen jaar zijn er 31.195 consumenten bijgekomen met een betalingsachterstand op hun lening. In totaal zitten er nu bijna 771.000 consumenten met een dergelijk financieel probleem. De jarenlange trend van oplopende betalingsproblemen zet nog steeds door.

Kredietbarometer: daling geregistreerde betalingsproblemen

Sinds de start van de coronapandemie is het aantal mensen met een consumptief krediet afgenomen. Eind 2019 hadden bijna 9,4 miljoen Nederlanders een consumptief krediet, eind december 2020 waren dit er nog geen 8,8 miljoen.

Nietig opeisingsbeding

Een kredietverstrekker heeft een lening opgeëist als gevolg van een betalingsachterstand door consument. Volgens de kredietverstrekker zijn de geldleners ernstig in gebreke gebleven met betaling van de maandelijkse termijnen (tenminste één of meer termijnbedragen meer dan twee maanden per afzonderlijk termijnbedrag achterstallig) en zijn na aanmaning/ingebrekestelling niet tot betaling overgegaan.

Factsheet Achteraf betalen en jongeren

Deze factsheet geeft feiten en cijfers rond het onderwerp achteraf betalen en jongeren.

Toelichting BKR "onbereikbaarheidsnotitie"

Het BKR was op 2 augustus te zien in het RTL Nieuws omtrent het aantal consumenten dat onbereikbaar is voor banken en kredietverstrekkers. Het aantal mensen dat onbereikbaar is, blijft stijgen. Op dit moment hebben ruim 64.000 mensen* een notitie ‘onbereikbaar’, een zogeheten code 4. Het BKR geeft een toelichting op deze codering.

Folder Hulp bij geldzorgen

Deze folder bevat tips voor mensen met lage inkomens en/of geldzorgen over regelingen en plekken waar ze terecht kunnen.

Bijna één op de tien Nederlanders valt binnen jaar terug na opgelost betalingsprobleem

Ruim negen procent van de Nederlanders met een opgelost betalingsprobleem heeft binnen een jaar een nieuw betalingsprobleem. Dit blijkt uit de Schulden Monitor, een jaarlijks terugkerend statistisch rapport van Stichting BKR dat inzicht geeft in het financieel welzijn van Nederland. De kans op een betalingsprobleem wordt overigens aanzienlijk groter als een persoon meerdere kredieten op zijn naam heeft staan.

Plan voor verbeteren schuldhulp

Het kabinet, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de branchevereniging voor financiële hulpverleners NVVK en kenniscentrum Divosa hebben gezamenlijk een plan gemaakt om de schuldhulp in Nederland te verbeteren.

Handreikingen over vroegsignalering voor gemeenten en woningcorporaties

Om het vroeg signaleren van (huur)schulden makkelijker te maken is per 1 januari 2021 de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) gewijzigd. Gemeenten en verhuurders zoals woningcorporaties kunnen huurders in de problemen effectiever helpen.

Informatieblad Wet Kwaliteitseisen incassodienstverlening (Wki)

Op 1 april 2024 treedt de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) in werking. Doel van de wet; Consumenten met schulden worden zo beter beschermd en schuldeisers hebben meer duidelijkheid over de werkzaamheden die zij van incassodienstverleners kunnen verwachten.
Getoond 1 tot 10 van 92. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1