MijnFintool

Nieuws

BKR coderingen

Welke coderingen kan ik krijgen?

Betalingsachterstanden of andere onregelmatigheden die ontstaan tijdens de looptijd van een kredietovereenkomst worden in CKI weergegeven met de codes 'A' (van Achterstand) en bijzonderheidscodes. Heeft u weer aan uw betalingsverplichtingen voldaan - en loopt het contract nog - dan meldt de deelnemer een ‘H’ (van Herstel).

Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' kennen wij nog vijf bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.

  • Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
  • Code 2: De (restant) vordering is opeisbaar gesteld.
  • Code 3: Er is een bedrag van €250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer een boeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
  • Code 4: De kredietnemer bleek/blijkt onbereikbaar.
  • Code 5: Er is een preventieve betaalregeling getroffen. Dit is, in tegenstelling tot andere coderingen, tijdelijk van aard. Na beëindiging van de betaalregeling wordt deze verwijderd.

In tegenstelling tot Achterstands- en Herstelmeldingen geldt voor het aanmelden van bijzonderheidscodes geen wachttijd. Registrerende partijen zijn niet verplicht u vooraf aan te kondigen dat zij een bijzonderheidscode melden.

Bron: BKR

Modules & dossiers

Opvoerdatum

02 jan 2014

Laatst gewijzigd

02 feb 2014

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1