Banken en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben een afsprakenkader ondertekend waarmee zij aangeven dat zij volgens deze afspraken sociaal gaan incasseren.
Het ministerie van SZW en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) roepen alle gemeenten op om de registratietermijn van schuldenregistraties (schuldhulpverlening en saneringskredieten) bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) te verkorten tot een half jaar na succesvolle afronding van het schuldhulptraject.
Schuldhulpverleners (bij gemeenten) krijgen meer inzicht in schulden van inwoners doordat de Belastingdienst hun rapportage uitbreidt. Vanaf 6 maart kunnen gemeenten via het portaal Schuldhulpverlening van het Inlichtingenbureau (IB) nu ook actuele vorderingsgegevens van de Belastingdienst opvragen.
NHG heeft de tweede editie van de pilot Woonlastenmonitor gepubliceerd. De monitor geeft inzicht in het sentiment rondom de betaalbaarheid van woonlasten onder woningeigenaren met een hypotheek in Nederland. Terwijl het cijfermatig goed lijkt te gaan in Nederland, laten de bevindingen uit de Woonlastenmonitor een ander beeld zien.
De dalende trend van de bij Stichting BKR (BKR) geregistreerde consumptieve kredieten zet door, de afname van het aantal personen met een betalingsachterstand lijkt zich te stabiliseren. Dit blijkt uit de Kredietbarometer.
Het ministerie van SZW heeft laten onderzoeken of het zinvol is om de sociale omgeving van mensen met financiële problemen te stimuleren en faciliteren om hulp te bieden en hoe het ministerie dit het beste kan doen.
In vervolg op de jaarlijkse BKR Monitor (voorheen Schulden Monitor) informeert BKR eens per kwartaal over de lopende consumptieve kredieten en betalingsachterstanden in Nederland.
Met de aanpassing van de ministeriële regeling wordt een signaal van betalingsachterstanden toegevoegd voor de gemeenten Amsterdam, Tilburg en Groningen en het Centraal Administratie Kantoor (CAK).
Onderzoek heeft het belang van het bewaren van schuldhulpregistratie aangetoond. Het verkorten van de huidige registratietermijn van vijf jaar – waartoe steeds meer gemeenten overgaan – leidt tot een grotere kans op terugval in problematische schulden en een verminderde beschikbaarheid van kredieten.
In haar uitspraak van 31 juli 2023, ECLI:NL:RBOVE:2023:3232, wees de Rechtbank Overijssel een verzoek om een dwangakkoord af. De rechtbank is van oordeel dat er geen sprake is van een problematische schuldensituatie. De schuldenaar kan zijn totale schuldenlast in circa 38 maanden aflossen. Volgens de rechtbank heeft de schuldenaar daarbij perspectief om zijn schulden binnen een afzienbare periode af te lossen.
Aan de Kennisgroep invordering & civiel recht zijn naar aanleiding van deze uitspraak vragen gesteld.
Het kabinet, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de branchevereniging voor financiële hulpverleners NVVK en kenniscentrum Divosa hebben gezamenlijk een plan gemaakt om de schuldhulp in Nederland te verbeteren.
Na een afgerond saneringskrediet loopt men meer risico om opnieuw in betalingsproblemen dan iemand zonder schuldhulpregelingsverleden. Dit is een van de conclusies van een onderzoek.
In 2022 hadden 7,8 miljoen mensen een lopende lening of kredietfaciliteit, tegen 8,0 miljoen in 2021. Dat blijkt uit de BKR Monitor 2022 van Stichting BKR.
Huishoudens die ten opzichte van hun inkomen veel lenen voor hun hypotheek hebben een verhoogde kans op betalingsproblemen. Betalingsachterstanden komen in Nederland echter nog relatief weinig voor. Dat blijkt uit een AFM analyse van de financiële situatie van huishoudens die hypotheken hebben afgesloten in de periode 2012 tot en met 2017.
Het aantal mensen met een betalingsprobleem is in de afgelopen twaalf maanden opnieuw afgenomen. Ook het totaal aantal mensen met een krediet daalt. Dat blijkt uit de Kredietbarometer van Stichting BKR, die werd gepubliceerd.
Ruim negen procent van de Nederlanders met een opgelost betalingsprobleem heeft binnen een jaar een nieuw betalingsprobleem. Dit blijkt uit de Schulden Monitor, een jaarlijks terugkerend statistisch rapport van Stichting BKR dat inzicht geeft in het financieel welzijn van Nederland. De kans op een betalingsprobleem wordt overigens aanzienlijk groter als een persoon meerdere kredieten op zijn naam heeft staan.
Het huidige wetsartikel 6:29 BW bepaalt dat de schuldenaar zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd is het verschuldigde in gedeelten te voldoen. Dit betekent dat de rechter alleen met medewerking van de schuldeiser een betalingsregeling kan opleggen.
Het kabinet wil ervoor zorgen dat huishoudens met een laag inkomen de energietoeslag van circa € 800 zo spoedig mogelijk ontvangen. Minister Carola Schouten heeft aangegeven dat gemeenten mogen starten met de uitbetaling.
Om het vroeg signaleren van (huur)schulden makkelijker te maken is per 1 januari 2021 de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) gewijzigd. Gemeenten en verhuurders zoals woningcorporaties kunnen huurders in de problemen effectiever helpen.
Ruim 8 miljoen Nederlanders hadden eind september 2021 samen meer dan 9,8 miljoen consumptieve kredieten. Zowel het aantal personen met een krediet als het aantal kredieten blijft dalen sinds de start van de coronapandemie. Ruim 95% van de mensen heeft zijn betaalgedrag op orde en betaalt zijn krediet op tijd terug. Dit meldt BKR.
Klanten met een betalingsprobleem bij een consumptief krediet kunnen door aanbieders beter geholpen worden. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder 9 aanbieders.
Tevens is de AFM 'Trendzicht 2022' als download bijgevoegd.
Demissionair staatssecretaris Dennis Wiersma maakt een proef mogelijk waarbij gemeenten en hypotheekverstrekkers mensen met betalingsachterstanden sneller hulp kunnen bieden.
Veel woningeigenaren die te maken krijgen met betaalproblemen vermijden deze in eerste instantie of proberen deze zelf op te lossen. Als zij vervolgens hulp willen vragen weten ze niet altijd goed waar ze terecht kunnen blijkt uit onderzoek (in opdracht van NHG).
De familiebank kan gezien de huidige stand van de spaarrentes een goed alternatief vormen. Maar welk rentepercentage mag men dan rekenen? Vaak wordt een 'opslag' van 25% als richtlijn gegeven. In een handreiking familieleningen geeft de Belastingdienst een richtlijn. En heel handig, er is ook een 'toetsschema'.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.