MijnFintool

Zoek in 4.498 artikelen en 2.078 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Dossiers

Consumenten helpen bij Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Consumenten hebben handige tips voor het verbeteren van de informatie van verzekeraars. Dat blijkt uit de nieuwe feiten en cijfers die Stichting toetsing verzekeraars heeft gepubliceerd. Het panel van bijna achthonderd personen heeft inmiddels informatie van zo’n dertig verzekeraars beoordeeld.
Nieuws
3 apr 2013

Banken en verzekeraars stellen belang klant meer centraal

De tien grote banken en verzekeraars stellen het belang van de klant meer centraal blijkt uit een onderzoek van de AFM. In 2012 scoorden grote banken en verzekeraars gemiddeld een 3,3 op de vijfpuntschaal van het Klantbelang Dashboard. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) meet hiermee vanaf 2010 in welke mate de banken en verzekeraars de belofte om het belang van de klant centraal te stellen waarmaken. In 2011 was het gemiddelde nog 3,0, in 2010 was dat 2,7.

Vijftig verzekeraars met Keurmerk

Tot het Keurmerk verzekeraars zijn toegelaten: Conservatrix, Loyalis en OZF Achmea. Arag, DELA, Movir en Reaal mogen na een herkeuring het Keurmerk blijven voeren.

Verzekeraars reageren te traag

Ruim de helft van de verzekeraars reageert onvolledig of te traag op klanten. Zij voldoen niet aan hun eigen beloften over de snelheid waarmee ze consumenten helpen met een aanvraag van een verzekering, de behandeling van een klacht of een eenvoudige vraag om informatie.

Keurmerk behouden blijkt lastig

Het behouden van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is voor veel verzekeraars een lastige opgave. Ruim de helft van de verzekeraars die in 2010 het keurmerk ontvingen, komt niet in één keer door de periodieke beoordeling. Verzekeraars die niet slagen voor de beoordeling, krijgen een herkansing voordat het keurmerk wordt ingetrokken.

Vijf nieuwe keurmerkverzekeraars

Ook de verzekeraars DELA, de Goudse, Erasmus Leven, Movir en Polis Direct zijn in het bezit van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Het keurmerk is nu toegekend aan dertig verzekeraars in totaal.

25 verzekeraars krijgen Keurmerk

Een groep van in totaal 25 verzekeraars heeft dinsdag het Keurmerk Klantgericht Verzekeren uitgereikt gekregen voor de klantgerichtheid van hun dienstverlening.

Klantgericht verzekeren blijkt moeilijk

Een aantal verzekeraars is afgehaakt voor het keurmerk Klantgericht Verzekeren. Zij hadden zich in het voorjaar aangemeld, maar hebben zich teruggetrokken omdat ze nog niet voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen, zo meldt De Financiële Telegraaf.

Verzekeraarskeurmerk in de maak

Verzekeraars kunnen zich binnen enkele weken aanmelden voor het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. In het najaar maakt de Stichting Toetsing Verzekeraars (STV) dan bekend welke verzekeraars het keurmerk mogen voeren.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1