De kredietverstrekker heeft, kort en zakelijk weergegeven, de volgende verweren gevoerd:
Op grond van artikel 2.1 sub d van het Reglement behandelt Kifid de klacht niet indien het een klacht betreft ter beslechting waarvan een arbiter of een bindend-adviseur bevoegd is. De Commissie stelt vast dat het BKR een eigen onafhankelijke Geschillencommissie heeft. De Geschillencommissie BKR beoordeelt onder andere of de kredietverstrekker de procedures goed heeft gevolgd en of de registratie terecht is.
Consument stelt dat de BKR-codering ten onrechte is geplaatst en vordert een vergoeding voor de schade die hij als gevolg van de onterechte codering stelt te hebben geleden. Nu Consument hiermee klaagt over de BKR-codering en sprake is van uitleg van het Algemeen Reglement CKI, is de Geschillencommissie BKR de aangewezen instantie om de klacht te behandelen. De klacht van Consument is derhalve bij Kifid niet-behandelbaar.
Aan een inhoudelijke behandeling van de klacht komt de Commissie dan ook niet toe.
Bron: Kifid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99