MijnFintool

Nieuws

Speech Anita Vegter ACM, uitgesproken bij het congres van de FFP

Op 10 oktober 2013 sprak Anita Vegter, bestuurslid van ACM, op het FFP congres 2013 - 'Klanten (ver)dien je met maatwerk' - in de plenaire bijeenkomst met zo’n 600 financieel planners. Zij sprak daar over de ervaringen van ACM over het gebruik van kennis uit de gedragswetenschappen bij het toezicht. Haar speech kunt u hieronder downloaden.

"In de financiële sector speelt marktmacht omdat het deels gaat om markten met een klein aantal grote spelers. Het gaat ook om asymmetrische informatie. Financiële producten zijn immers complexe producten die de gemiddelde consument slechts zelden aanschaft. Bovendien blijkt vaak pas na jaren of het een goede aankoop is geweest. Dus zowel het mededingings- als het consumententoezicht hebben op financiële markten een belangrijke taak om ervoor te zorgen dat de consument goed bediend wordt. Voor het consumententoezicht in de financiële sector is de AFM verantwoordelijk. ACM is verantwoordelijk voor het mededingingstoezicht."

"Olaf Simonse, hoofd programmabureau Wijzer in Geldzaken, het platform dat in 2008 door het Ministerie van Financiën is geïnitieerd om te werken aan de financiële educatie van consumenten, zei daarover dit weekend in het FD: ‘Inmiddels weten wij dat informeren niet voldoende is. Je moet mensen ook activeren.’ Ook inzichten uit de gedragswetenschap wijzen erop dat wij, ook al zijn we goed geïnformeerd, niet altijd in staat zijn onze goede voornemens om te zetten in daden.”

"Dit vereist kennis van en inzicht in het gedrag van consumenten. Een aantal belangrijke inzichten die wij als ACM toepassen in ons toezicht en die wellicht voor u relevant zijn, heb ik vandaag besproken:

- de consument handelt weliswaar irrationeel, maar deze irrationaliteit vertoont patronen waarop bedrijven, maar ook wij als toezichthouder, kunnen inspelen;
- de consument laat zich ‘empoweren’ maar dit vergt ook inzicht in zijn gedrag: waarop laat hij zich wel en niet sturen?
- informeren alleen is niet voldoende. De consument motiveren om tot actie over te gaan, is cruciaal.
- sociale normen zijn belangrijke drijfveren voor gedrag;
- mensen houden graag vast aan het bestaande en vertrouwde (verliesaversie)."

Klik hier voor download 'Speech' (pdf, 10 pagina's)

 

Bron: ACM

Modules & dossiers

Opvoerdatum

15 okt 2013

Laatst gewijzigd

15 okt 2013

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1