MijnFintool

Zoek in 220 artikelen en 108 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuws
1 dec 2020

Leennormen consumptief krediet worden aangescherpt

De methode die de meeste consumptief kredietverstrekkers gebruiken om te bepalen hoeveel iemand mag lenen, wordt aangescherpt. Zij kunnen de financiële positie van hun klanten daardoor beter vaststellen. Zo wordt de kans kleiner dat mensen meer lenen dan verantwoord is en financiële problemen krijgen.

BKR Schulden Monitor

Sinds eind 2015 is het aantal mensen met betalingsproblemen gedaald van bijna 800.000 naar bijna 700.000 eind 2019. Dit blijkt uit de Schulden Monitor, een nieuw statistisch rapport van Stichting BKR dat inzicht geeft in het financieel welzijn van Nederland.

Afwijzing verwijdering BKR registratie

Een consument heeft bij de Rechtbank Overijssel verzocht een A2 codering bij het BKR te laten verwijderen. Vanwege deze A2 codering komt consument niet in aanmerking voor een hypotheek, aldus consument. Daarnaast betalen ze nu voor een oude, nare woning een forse huur en menen ze dat het kopen van een woning nu zeer aantrekkelijk is.

BKR uitspraken

In een zestal uitspraken van de BKR commissie worden twee uitspraken in het voordeel van de consument uitgesproken en vier in het nadeel van de consument. Lees in de onderstaande uitspraken hoe een consument een schuld van ruim €100.000 voldoet en hoe een klein termijnbedrag toch tot een registratie leidt.
Nieuws
3 jan 2017

AFM: Leentoets en registratie BKR vanaf 1 mei 2017 (mobiele telefoons op afbetaling)

Mobiele telefoons op afbetaling worden gezien als kredieten waarop de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht houdt. Vanaf 1 januari 2017 wordt dat ook meer zichtbaar. Dan verschijnen de krediettabel en de waarschuwingszin ‘Geld lenen kost geld’ in de reclames van de telecomaanbieders. Ook moeten de kosten van het telefoonkrediet apart worden vermeld.
Nieuws
19 feb 2015

Onderzoek naar kredietwaarschuwing

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) doet onderzoek naar de kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’. De AFM bekijkt wat belanghebbenden vinden van de waarschuwing en hoe de waarschuwing het gedrag van consumenten beïnvloedt.

Consument wil steeds hogere persoonlijke lening

Consumenten die een persoonlijke lening willen afsluiten zoeken ruim anderhalf keer vaker naar hoge leenbedragen dan in 2012. Dit blijkt uit onderzoek van Independer, dat een analyse maakte van ruim 180.000 kredietvergelijkingen over het eerste kwartaal van 2012, 2013 en 2014.

Roodstanden duurder dan gedacht

Veel consumenten onderschatten de hoogte van de rente die ze over hun roodstand betalen. Rentetarieven tussen de 12% en 15% zijn gebruikelijk in de markt. Slechts een op de tien Nederlanders noemt dit als rentepercentage voor roodstand. Ook ziet de helft rood staan niet als een vorm van krediet. Dit blijkt uit onderzoek (zie link) onder 511 consumenten in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Vrouwen lenen minder dan mannen

Uit onderzoek van online financiële dienstverlener MoneYou naar het leengedrag van Nederlanders blijkt dat 38% van de Nederlanders op dit moment geld leent, anders dan hun hypotheek. 28% sluit deze lening bij een bank af, 8% bij familie. Lenen van vrienden is met 2% het minst in trek. Vorig jaar klopte de ene helft van de leners nog bij de bank aan en de andere helft bij familie.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1