De Adviesgroep STOER heeft op 10 juli 2025 haar eindrapport gepresenteerd waarin een batterij aan voorstellen wordt gedaan om de woningbouw in Nederland te versnellen, te vergroten en vooral: goedkoper te maken. Met een jaarlijkse doelstelling van 100.000 nieuwe woningen onder het Kabinet-Schoof, was de opdracht helder: minder regeldruk, slimmere processen, lagere kosten per woning. Voor adviseurs in de fiscale, juridische en financiële sfeer liggen er implicaties én kansen.
Het woningtekort zorgt voor stijgende prijzen, langere wachttijden en verminderde mobiliteit op de arbeidsmarkt. STOER staat voor "Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving". De adviesgroep, met onder meer Friso de Zeeuw en Marinda de Smidt, heeft 123 pagina’s aan voorstellen uitgewerkt, waarvan veel direct impact hebben op ontwikkelaars, gemeenten, woningcorporaties én fiscaal adviseurs.
Technische bouweisen: €10.000 besparing per woning
Een kernvoorstel van STOER is het versimpelen van de technische eisen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl):
Fiscale implicatie: Lagere bouwkosten per m² kunnen een andere waardering van grondreserves of BIE-mechanismen opleveren. Fiscaal adviseurs doen er goed aan deze wijzigingen mee te nemen in (her)calculaties voor anterieure overeenkomsten.
VvE-besluitvorming bij optoppen
Een opvallend voorstel is het wettelijk regelen dat VvE's besluiten over optoppen met een gewone meerderheid kunnen nemen (i.p.v. unanimiteit). Als het omgevingsplan extra bouwlagen toestaat, moet de besluitvorming binnen de VvE volgen.
Juridisch en fiscaal belang:
Betaalbaarheidseis: ? sociaal, ? vrije sector
STOER omarmt het uitgangspunt dat twee derde van de woningproductie betaalbaar moet zijn (sociale huur, middenhuur, betaalbare koop), maar dringt aan op duidelijke prijsgrenzen én monitoring op uitvoerbaarheid.
Risico bij anterieure overeenkomsten: als de betaalbaarheidseis niet aansluit bij de reële grondprijs/marktwaarde, kunnen businesscases vastlopen. STOER bepleit escalatiemechanismen (Lokale Versnellingstafel).
Grondbeleid: voorkeursrecht en residuele waarde
Financieel gevolg: gemeenten krijgen met een langere voorkeursrechttermijn meer ruimte voor sturing op grondposities. Fiscale modellen voor kostenverhaal moeten rekening houden met gewijzigde inbrenggrondslagen.
Natuur & stikstof: dwingend openbaar belang
STOER bepleit om woningbouw in bepaalde situaties aan te merken als "dwingend openbaar belang", o.a. bij:
Juridisch aandachtspunt: procedures rondom omgevingsvergunningen worden mogelijk soepeler, maar blijven afhankelijk van onderbouwing en actualiteit van milieugegevens.
Lokale koppen op Bbl niet meer toegestaan
STOER pleit voor strikte landelijke toepassing van het Bbl. Lokale duurzaamheidseisen ("koppen") mogen niet meer bovenop landelijke normen worden gesteld.
Dit stimuleert industrieel bouwen en standaardisatie, maar beperkt gemeentelijke beleidsvrijheid. Convenanten die wél aanvullende eisen stellen (zoals energieprestatie), verliezen hun juridische betekenis tenzij ze privaatrechtelijk worden ingebed.
Digitalisering en datagedreven bouwen
Voor fiscale en juridische adviseurs: digitalisering maakt vergunningen en planinformatie beter toegankelijk. Dit verlaagt advieskosten en versnelt due diligence bij gebiedsontwikkeling.
Bezwaar en beroep: sneller afhandelen
Mogelijke gevolgen:
Conclusie: Woningbouw wordt eenvoudiger, maar vraagt scherpte
Het STOER-rapport biedt een ongekend breed pakket aan vereenvoudigingen. Voor fiscale en juridische professionals ligt er veel werk in:
Of alle voorstellen doorgang vinden, hangt af van de kabinetsreactie later dit jaar. Tot die tijd: houd de contouren van het STOER-rapport paraat, en pas jouw praktijk hier tijdig op aan.
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99