Zo heeft bijna 30% van de organisaties geen privacy policy op hun website staan of zijn deze voorschriften niet makkelijk toegankelijk gemaakt. Behalve kleine financiële dienstverleners scoren ook scholen en horecagelegenheden minder goed. Positieve uitschieters zijn zorgorganisaties, makelaars en goededoelen-organisaties.
Maarten Roelfs, voorzitter van Stichting AVG, noemt het ontbreken van een privacy statement vijf jaar na de invoering van de AVG zorgwekkend. “Een privacy statement is essentieel om transparantie en vertrouwen tussen organisaties en consumenten te bevorderen. Consumenten hechten steeds meer waarde aan goede omgang met hun persoonsgegevens. Privacybescherming mag geen optionele toevoeging zijn, maar moet een fundamenteel principe zijn voor succesvolle organisaties.”
De AVG is vandaag exact vijf jaar van kracht. Deze verordening beoogt het versterken van individuele rechten, het bevorderen van transparantie, het verbeteren van gegevensbeveiliging en het stimuleren van verantwoordingsplicht.
De stichting en uitvoeringsorganisatie AVG-Programma ondersteunen (bedrijfs)organisaties via een online platform om aan de AVG-eisen te voldoen. De steekproef van stichting AVG werd uitgevoerd onder bijna 1.400 Nederlandse websites van uiteenlopende organisaties in tien verschillende branches.
Bron: Stichting AVG
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99