Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
8 feb 2022 Nieuws

Tweede hypotheek? Doorvragen!

De bank is toerekenbaar tekort geschoten in de nakoming van een gesloten overeenkomst voor een (extra) hypothecaire geldlening. Niet is gebleken dat bij de aanvraag van onjuiste gegevens of een onjuiste voorstelling van zaken is uitgegaan.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De bank heeft bij de aanvraag zelf niet gevraagd naar het bestedingsdoel en aan de besteding bovendien geen nadere voorwaarden verbonden.

Uitgangspunten

De consument heeft de offerte voor akkoord ondertekend en de bank heeft bij brief van 24 maart 2021 haar (bindend) aanbod voor de (extra) hypothecaire geldlening van € 97.495,- met als rente 1,83% voor een rentevaste periode van 20 jaar, bevestigd. Op 25 maart 2021 is door de bank een passeeropdracht verstrekt aan de gekozen notaris met als passeerdatum 4 mei 2021.

Op 29 april 2021 ontving de bank van de notaris de concept nota van afrekening. Daarop stond te lezen dat de consument naast de bij de bank afgesloten (extra) hypothecaire geldlening, een Dynamic Verhuurhypotheek van € 189.000,- heeft afgesloten bij D. (hierna: de verhuurhypotheek). Omdat de bank niet op de hoogte was van deze verhuurhypotheek, heeft zij op 3 mei 2021 de notaris bericht dat het passeren op 4 mei 2021 vooralsnog niet door kon gaan.

Oordeel

De commissie acht het betoog van de bank dat zij de aanvraag niet had verstrekt als zij bij de aanvraag op de hoogte was geweest van de verhuurhypotheek die daarna tot stand is gekomen, daarom niet relevant. De klacht van de consument is gegrond en zijn vordering wijst de commissie toe.

 

Bron: Kifid (uitspraak)


Fintool redactie:
* Gek genoeg wordt niets gedaan met bruto/ netto effect vergoedingsrente (mogelijke teruggave IB)
* Praktisch is de vraag waar omslagpunt ligt bij 'herzien' bestedingsdoel. Idem de rol van de hypotheekadviseur? Soms wijzigt doel van Consument tijdens adviestraject.

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Rechtspraak: overkreditering?

Een consument stelt een geldverstrekker aansprakelijk vanwege overkreditering. Ze stelt dat de geldverstrekker haar had moeten ontraden de hypotheek aan te gaan, omdat zij de maandlasten daarvan niet uit haar (geringe) inkomen kon voldoen.

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.