Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
25 feb 2021 Nieuws

Aanvang verbouwing, aanvraag hypotheek nog niet rond

Een Consument wenste een hypotheek aan te vragen vanwege een verbouwing. In het adviesrapport was geen rekening gehouden met een in de registers van het BKR ten name van consument vermelde achterstandscode. Consument was van deze achterstandscode niet op de hoogte.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Bij het aanvragen van het renteaanbod heeft geldverstrekker de registers van de Stichting BKR geraadpleegd en na vaststelling van de achterstandscode de financieringsaanvraag afgewezen.

BKR

Consument die van een dergelijke achterstand niet op de hoogte was heeft de achtergrond van de codering onderzocht en bemerkt dat één en ander was terug te voeren op een in 2014 ontstane betalingsachterstand. In dat jaar konden vanwege tijdelijke persoonlijke omstandigheden een aantal vaste lasten waaronder enkele maandtermijnen van het afgesloten consumptieve krediet niet worden voldaan.

Na enige tijd is de betaling van die termijnen weer opgestart. In 2014 is consument ook verhuisd en vergeten de kredietverstrekker van het consumptief krediet een adreswijziging te sturen. Het is hierom dat de door de kredietverstrekker van het consumptief krediet verstuurde waarschuwingsbrieven ter zake de A-codering bij de Stichting BKR niet door consument zijn gelezen. De achterstandscodering is toen blijven bestaan. Consument heeft na dit ontdekt te hebben per direct de achterstand ingelost waarna de A-code is omgezet naar een H-code.

Start verbouwing

Het besluit van consument om vóór de ontvangst van het renteaanbod met de voorbereiding van de gewenste verbouwing te starten en daarvoor verplichtingen aan te gaan, kan geldverstrekker derhalve niet worden aangerekend. Dat geldverstrekker besloten heeft om coulance halve geen advieskosten in rekening te brengen, maakt dit niet anders.

De beslissing

De commissie wijst de vordering van Consument af.


Bron: Kifid

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Check BKR bij hypotheekaanvraag

Consumenten hebben zich in verband met het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening tot de Adviseur gewend. De Adviseur heeft Consumenten gevraagd naar lopende consumptieve leningen en een overzicht van hun schulden.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

25 feb 2021

Laatst gewijzigd

25 feb 2021

Adresgegevens

Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.