Bij het aanvragen van het renteaanbod heeft geldverstrekker de registers van de Stichting BKR geraadpleegd en na vaststelling van de achterstandscode de financieringsaanvraag afgewezen.
Consument die van een dergelijke achterstand niet op de hoogte was heeft de achtergrond van de codering onderzocht en bemerkt dat één en ander was terug te voeren op een in 2014 ontstane betalingsachterstand. In dat jaar konden vanwege tijdelijke persoonlijke omstandigheden een aantal vaste lasten waaronder enkele maandtermijnen van het afgesloten consumptieve krediet niet worden voldaan.
Na enige tijd is de betaling van die termijnen weer opgestart. In 2014 is consument ook verhuisd en vergeten de kredietverstrekker van het consumptief krediet een adreswijziging te sturen. Het is hierom dat de door de kredietverstrekker van het consumptief krediet verstuurde waarschuwingsbrieven ter zake de A-codering bij de Stichting BKR niet door consument zijn gelezen. De achterstandscodering is toen blijven bestaan. Consument heeft na dit ontdekt te hebben per direct de achterstand ingelost waarna de A-code is omgezet naar een H-code.
Het besluit van consument om vóór de ontvangst van het renteaanbod met de voorbereiding van de gewenste verbouwing te starten en daarvoor verplichtingen aan te gaan, kan geldverstrekker derhalve niet worden aangerekend. Dat geldverstrekker besloten heeft om coulance halve geen advieskosten in rekening te brengen, maakt dit niet anders.
De commissie wijst de vordering van Consument af.
Bron: Kifid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668