Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
28 apr 2020 Nieuws

Uitgangspunten betalingsproblemen bij hypotheken

Klanten kunnen door de coronacrisis moeite hebben om hun hypotheek te betalen. Het is belangrijk dat hypotheekaanbieders goed met deze betalingsproblemen omgaan.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) publiceerde daarom 10 uitgangspunten voor hypotheekaanbieders.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Zij krijgen hiermee handvatten om samen met de klant tot een oplossing te komen. De AFM geeft zo haar verwachtingen over het gewenste gedrag van financiële ondernemingen naar hun klanten.

Uitgangspunten bij betalingsproblemen

Deze uitgangspunten gelden in algemene zin bij betalingsproblemen en zijn grotendeels al vaker gecommuniceerd op onze website. Veel hypotheekaanbieders zijn uit zichzelf initiatieven gestart om klanten te helpen; dit vindt de AFM positief.

Tien uitgangspunten in volgorde van de klantreis:

  1. Wees goed bereikbaar voor klanten met een betalingsprobleem
  2. Win eerst informatie in over de financiële positie van de klant voordat een oplossing wordt aangeboden
  3. Stel bij het vinden van een oplossing het klantbelang centraal; waar is de klant nu én in de toekomst het beste mee geholpen?
  4. Bekijk per klant of een betaal- of aflospauze passend is en spreek duidelijk de duur af
  5. Informeer klanten duidelijk over de consequenties van een gekozen oplossing
  6. Beperk de kosten voor het helpen van een klant tot het minimale
  7. Bevestig schriftelijk aan de klant welke afspraken zijn gemaakt
  8. Informeer tussenpersonen over uw aanpak en geef aan wat van hen wordt verwacht
  9. Houd gedurende de periode van de achterstand contact met de klant
  10. Voorkom willekeur bij de behandeling van klanten.


Bron: AFM

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2020. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.