MijnFintool

Nieuws

Nibud ziet belangrijke rol voor adviseur

Hoewel financiële basiskennis noodzakelijk is, hoeft de consument geen inhoudelijk expert te zijn. Het advies van de adviseur moet daarom passen bij de kennis van de klant. Dit adviseert het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) in het onderzoek ‘Hoe zoekt een consument een financieel advies’, in opdracht van Adfiz.


Het Nibud vindt het niet nodig dat consumenten financieel experts worden. Daarom zal een financieel adviseur voor veel mensen noodzakelijk blijven. Zij kunnen advies geven bij eenmalige beslissingen, zoals het kiezen voor een levensverzekering, en bekijken of een bepaald product in het uitgavenpatroon van de consument past. Kwetsbare groepen hebben financieel advies het hardst nodig. Het Nibud vindt het van belang dat de consument op maat gesneden advies krijgt van een financieel adviseur. Het is de verantwoordelijkheid van de consument om goed voorbereid naar de adviseur te gaan om zo de goede vragen te kunnen stellen.

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het van weinig belang vinden te snappen hoe een financieel product in elkaar zit. Belangrijker vinden zij te weten wat het effect van het product is. Bij levensverzekeringen willen zij weten of het product binnen hun financiële planning past. Bij schadeverzekeringen willen ze weten waar ze aan toe zijn met betrekking tot de dekking en de afwikkeling van schade. Nibud raadt adviseurs dan ook aan om in adviestrajecten meer aandacht te besteden aan wat het aanschaffen van een financieel product voor gevolgen heeft voor de consument. Technische aspecten van het product kunnen dan minder belicht worden.

Bij het kiezen voor een bepaalde adviseur, let de consument op de mogelijkheid om uit verschillende producten en aanbieders te kunnen kiezen. Ook is de betalingswijze van het advies van groot belang in de keuze voor een adviseur. Uit het onderzoek blijkt dat een grote groep consumenten voorkeur geeft aan betalen via een provisiesysteem.

Het Nibud ziet een groot risico in het mogelijk verdwijnen van het provisiesysteem omdat daardoor kwetsbare groepen afzien van onafhankelijk advies. Mocht het provisiesysteem verdwijnen, dan wil dat volgens het Nibud niet zeggen dat er geen alternatieve beloningssystemen ontwikkeld kunnen worden. Consumenten met hogere inkomens en/of een hogere opleiding hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor het betalen van een adviseur door middel van een uurtarief.

De meeste mensen gaan naar een professioneel adviseur om een verzekering af te sluiten. Bij schadeverzekeringen doet zo’n 60 procent dat, bij levensverzekeringen bijna 90 procent. De helft van deze consumenten schakelt een onafhankelijk tussenpersoon / intermediair in bij het afsluiten. De andere helft sluit de verzekering af bij een adviseur die verbonden is aan een bank of een verzekeraar.

Bron: Nibud, 18-09-2010
 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

20 sep 2010

Laatst gewijzigd

20 sep 2010

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1