Op 28 mei 2010 heeft de AFM aan een financieel dienstverlener een bestuurlijke boete van € 6.000,- opgelegd in verband met het onvoldoende volgen van het adviestraject bij een betalingsbeschermer. D&O: "In deze casus heeft de financieel dienstverlener gekozen voor een procedure waarbij de werkgever het klantprofiel maakt, en dus niet de feitelijke adviseur die de klant gesproken heeft. De adviseur maakt na het gesprek met de klant een bezoekrapport. De werkgever maakt op basis van dit bezoekrapport vervolgens een klantprofiel. Het bezoekrapport wordt vernietigd, de klant krijgt geen kopie van het klantprofiel en bij de klant wordt niet geïnventariseerd of de informatie in het klantprofiel correct is. Vervolgens blijkt dat de werkgever in vrijwel elk dossier werkt met standaard teksten. De AFM komt hierop tot het volgende oordeel: Door het gebruik van standaard teksten en het ontbreken van aantekeningen van de adviseurs in het klantprofiel of gespreksverslagen van adviesgesprekken, waaruit de specifieke situatie en wensen van de consument zouden kunnen worden herleid, kan niet worden afgeleid dat de financieel dienstverlener voldoende informatie heeft ingewonnen over de financiële positie, kennis, ervaring, doelstellingen en risicobereidheid van de consument. Hiermee overtreedt de financieel dienstverlener artikel 4.23 Wft."
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99