De AFM heeft eerder dit jaar bedrijfsbezoeken afgelegd bij willekeurig gekozen adviseurs en bemiddelaars in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Tijdens de bezoeken werd vooral gelet op de randvoorwaarden voor zorgvuldige financiële dienstverlening.
Bij nagenoeg alle bezochte financieel dienstverleners is de feitelijk leidinggevende in het bezit van de juiste diploma’s. Dit is een belangrijk aspect voor de waarborging van zorgvuldige en kundige financiële dienstverlening. Ook blijkt de verplichting tot Permanente Educatie algemeen bekend te zijn. Veel van de bezochte financieel dienstverleners hebben hun certificaten behaald of gaven aan dit op korte termijn te gaan doen.
Alle bezochte tussenpersonen beschikken over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Het is echter niet bij iedereen bekend dat voor een vrijstelling onder het Nationaal Regime extra dekking is vereist. Hoewel dit door verzekeraars veelal automatisch is verwerkt in de polis voor 2009, is het verstandig om de polis hierop na te slaan. Via het openbare register van de AFM is na te gaan of een financieel dienstverlener geregistreerd staat om te adviseren in beleggingsfondsen en orders hierin te ontvangen en doorgeven. Over het Nationaal Regime zelf - welke werkzaamheden hieronder worden verstaan en de daaraan verbonden gedragsregels - blijkt veel onduidelijkheid te bestaan. Op de website van de AFM is meer informatie te vinden over het Nationaal Regime.
Tijdens de bezoeken bleek eveneens dat financieel dienstverleners minder goed op de hoogte zijn dat wijzigingen in de bedrijfsvoering aan de AFM moeten worden vermeld. Het gaat daarbij om wijzigingen in: het adres, de rechtsvorm of (mede)beleidsbepalers. Formulieren voor het doorgeven van wijzigingen zijn te vinden op de website.
Een deel van de financieel dienstverleners is er niet mee bekend dat sinds 1 januari 2006 de regel geldt dat nieuwe medewerkers voor indiensttreding moeten worden gecontroleerd op betrokkenheid bij faillissementen. Deze verplichting bestaat naast de beter bekende Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Beide vormen een onderdeel van het personeelsdossier. Doel van de faillissementscontrole is voor de werkgever om inzicht te krijgen in eventuele betrouwbaarheidsrisico’s van nieuwe medewerkers. Een faillissementscontrole kan vrij eenvoudig en goedkoop worden uitgevoerd via internet.
De AFM merkt op dat veel financieel dienstverleners voor de inventarisatie van klantgegevens gebruik maken van gestandaardiseerde klant- en risicoprofielen. Kanttekening is hierbij dat een gestandaardiseerd klantprofiel vooral een hulpmiddel is en geen doel op zich. Volgens de AFM moet centraal staan dat het voor de financieel dienstverlener en de klant helder is welke geïnventariseerde gegevens van de klant hebben geleid tot de advisering van een specifiek product en dat het geadviseerde product aansluit bij de kenmerken van de klant. Deze kenmerken zijn in ieder geval de financiële positie, kennis, ervaring, doelstelling en risicobereidheid van de klant.
Veel financieel dienstverleners hebben tijdens de bezoeken aangegeven moeite te hebben met de vereisten van de vastlegging van klantgegevens. Onduidelijkheid bestaat over hoever deze vereisten reiken. De toezichthouders van de AFM hebben meerdere documenten bij de bezochte financieel dienstverleners achtergelaten waarin meer informatie over dit onderwerp is terug te vinden. Al deze stukken zijn ook op de AFM website beschikbaar. Een goed voorbeeld is de Samenvatting onderzoek naar kwaliteit advisering over beleggingsverzekeringen.
De feitelijke kwaliteit van de dienstverlening werd bij de bezoeken niet getoetst.
Tijdens de laatste weken van dit jaar vinden nog nieuwe bezoeken plaats bij financieel dienstverleners in Flevoland en Gelderland. Hierbij komt kwaliteit van advisering nadrukkelijker aan bod.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.