MijnFintool

Zoek in 28.839 artikelen en 10.482 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Uitbreiding Belastingrapportage

Schuldhulpverleners (bij gemeenten) krijgen meer inzicht in schulden van inwoners doordat de Belastingdienst hun rapportage uitbreidt. Vanaf 6 maart kunnen gemeenten via het portaal Schuldhulpverlening van het Inlichtingenbureau (IB) nu ook actuele vorderingsgegevens van de Belastingdienst opvragen.

Nieuwe toolkit van ACM tegen oneerlijke incassopraktijken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) een online toolkit beschikbaar gesteld die het (schuld)hulpverleners makkelijker maakt om namens hun cliënten in actie te komen tegen oneerlijke incassopraktijken. Met de geboden hulpmiddelen kunnen zij cliënten snel zekerheid geven over hun rechten bij incasso en hoe zij hun recht kunnen halen.

Verkorten bewaartermijn BKR-registratie niet wenselijk

Na een afgerond saneringskrediet loopt men meer risico om opnieuw in betalingsproblemen dan iemand zonder schuldhulpregelingsverleden. Dit is een van de conclusies van een onderzoek.

Hulp van naasten bij financiële problemen

Het ministerie van SZW heeft laten onderzoeken of het zinvol is om de sociale omgeving van mensen met financiële problemen te stimuleren en faciliteren om hulp te bieden en hoe het ministerie dit het beste kan doen.

BKR Monitor Update Q1-2024

In vervolg op de jaarlijkse BKR Monitor (voorheen Schulden Monitor) informeert BKR eens per kwartaal over de lopende consumptieve kredieten en betalingsachterstanden in Nederland.

BKR meldt opnieuw toename betalingsachterstanden op leningen

Het afgelopen jaar zijn er 31.195 consumenten bijgekomen met een betalingsachterstand op hun lening. In totaal zitten er nu bijna 771.000 consumenten met een dergelijk financieel probleem. De jarenlange trend van oplopende betalingsproblemen zet nog steeds door.

Kredietbarometer: daling geregistreerde betalingsproblemen

Sinds de start van de coronapandemie is het aantal mensen met een consumptief krediet afgenomen. Eind 2019 hadden bijna 9,4 miljoen Nederlanders een consumptief krediet, eind december 2020 waren dit er nog geen 8,8 miljoen.

Gesprekshandreiking en signaalkaart bij geldproblemen

Het Nibud heeft een aantal hulpmiddelen ontwikkeld voor werkgevers of ondersteuners van ondernemers. Zo kunnen zij een rol spelen in het voorkomen van ernstige geldproblemen.

BKR Kredietbarometer: ruim 20.000 consumenten erbij met achterstand op lening

Het afgelopen halfjaar zijn er ruim 20.000 consumenten bijgekomen met een betalingsachterstand op hun lening. In totaal zitten er nu bijna 740.000 consumenten in de financiële problemen. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse BKR Kredietbarometer.

BKR Kredietbarometer: bijna 720.000 consumenten met betalingsachterstand op lening

Het aantal consumenten met een betalingsachterstand op een lening blijft toenemen. Op dit moment zijn er bijna 720.000 consumenten die moeite hebben met het aflossen van hun lening. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse BKR Kredietbarometer, een meetinstrument dat trends en ontwikkelingen laat zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers.
Getoond 1 tot 10 van 48. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1