MijnFintool

Home uitspraak Kifid Getoond 1 tot 6 van 6
Zoek in 10 artikelen en 0 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuws
31 mrt 2014

Kifid ziet in 2013 geringere stijging van 3%

Vorig jaar is het aantal bij Kifid ingediende klachten opnieuw gestegen met 3% tot 7.318. Wel vlakte de percentuele stijging af in vergelijking met voorgaande jaren. In 2012 was er nog sprake van een toename van 10% tot 7.095 klachten.

Kifid uitspraak over 'gedwongen verkoop' woning

Een voormalige huiseigenaar heeft via Kifid een klacht ingediend en baseert zijn vordering op de stelling dat de geldverstrekker niet alles in het werk heeft gesteld en niet alle mogelijkheden heeft onderzocht om executie van zijn woning te voorkomen. Bij de door de geldverstrekker geïnitieerde gedwongen verkoop van de woning heeft de bank volgens klager geen rekening gehouden met zijn vermogensverlies.
Nieuws
17 apr 2013

Kifid pleit voor aanpassing wetgeving

Veel financiële dienstverleners zijn niet gebonden aan de uitspraken van klachteninstituut Kifid. Veertig procent van het intermediair heeft bij het Kifid aangegeven zich niet gebonden te voelen aan de uitspraken. Dat meldt Het Financieele Dagblad.
Nieuws
10 jan 2013

Kifid uitspraak over annuleringskosten voor hypotheekofferte die niet doorging

Consument heeft zich in het kader van de financiering van een nieuw te bouwen woning tot de bank gewend. De bank heeft vervolgens een offerte uitgebracht welke door consument en zijn partner is ondertekend. Consument heeft de offerte geannuleerd en de bank heeft annuleringskosten in rekening gebracht. De consument verkeerde in de veronderstelling dat hij de offerte vrijblijvend kon ondertekenen en dat de adviseur hem expliciet op de consequenties van ondertekening had moeten wijzen.
Nieuws
29 okt 2012

Kifid uitspraak: belang van adequate dossiervorming / adviesrapport

Consument heeft in 2004 een aantal (hypothecaire) geldleningen bij de bank afgesloten. In 2010 wordt door de bank een betaalbaarheidsanalyse gemaakt waaruit blijkt dat Consument na zijn pensioendatum zijn hypotheeklasten mogelijk niet meer kan betalen. De Commissie concludeert dat niet is komen vast te staan dat de bank haar zorgplicht als redelijk handelend en vakbekwaam adviseur heeft geschonden. De vordering van Consument wordt afgewezen.

Redelijkheid voor Geschillencommissie reden om restschuld hypotheek in te dammen

Bijzondere omstandigheden, waaronder een te hoge boeterenteberekening door de bank, zijn voor de Geschillencommissie van Kifid reden om de restschuld van een hypotheek op grond van redelijkheid en billijkheid met terugwerkende kracht tot een jaar na verkoop van de woning te fixeren.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1