MijnFintool

Zoek in 121 artikelen en 41 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Lessen beleggingsverzekeringen

Minister Hoekstra informeerde de Tweede Kamer over de stand van zaken in het beleggingsverzekeringendossier. De wettelijke activeringsplicht voor verzekeraars inzake beleggingsverzekeringen is afgerond.
Nieuws
4 apr 2019

Hersteladvies: Rechten (consument) en plichten (adviseur)

Bij de beoordeling van de verplichtingen inzake het hersteladvies spelen behalve de overeenkomst tussen partijen en de civiele wet- en regelgeving ook publiekrechtelijke regels een rol. Aangezien deze regels niet rechtstreeks van toepassing zijn, houdt een schending van deze regels niet automatisch in dat sprake is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de financieel dienstverlener jegens de consument.

Kifid: hersteladvies beleggingsverzekering

Consument beklaagt zich o.a. erover dat Tussenpersoon in strijd met de op hem tegenover Consument rustende zorgplicht en mededelingsplichten heeft geweigerd zorg te dragen voor een deugdelijk en gratis AFM- en Wft-conform hersteladvies. De Commissie dient te beoordelen of het door Tussenpersoon verstrekte hersteladvies voldoet aan de daaraan in de gegeven omstandigheden te stellen eisen en, zo niet, welke consequenties daaraan verbonden moeten worden.
Nieuws
23 jul 2018

Consumenten met hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering geactiveerd

Alle verzekeraars voldoen nu aan de wettelijke activeringsplicht voor hun klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering. Eind 2017 constateerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat twee aanbieders nog niet alle juiste stappen hadden gezet. Ook die partijen voldoen inmiddels aan hun wettelijke activeringsplicht.

Verzekeraars publiceren voortgang bij activering beleggingsverzekeringen

Het Verbond van Verzekeraars heeft een nieuw overzicht gepubliceerd van de voortgang die is geboekt bij het ondersteunen van consumenten bij het maken van een keuze over hun beleggingsverzekering. De resultaten zijn gevalideerd door de AFM.
Nieuws
28 okt 2015

Verzekeraars moeten door AFM getoetste cijfers bekend maken

Verzekeraars laten goede vorderingen zien bij het helpen van klanten met een beleggingsverzekering en het informeren over de mogelijkheden om alsnog zo veel als mogelijk hun oorspronkelijk beoogde doel te realiseren. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) constateert in haar rapport Nazorg beleggingsverzekeringen echter dat op een aantal onderdelen extra inspanning en aandacht noodzakelijk is.

Kamerbrief inzake consultatiereacties AMvB beleggingsverzekeringen

Minister Dijsselbloem van Financiën stuurde de Tweede Kamer het verslag van de consultatieronde behorende bij het ontwerpbesluit houdende regels met betrekking tot het aanzetten van cliënten met een beleggingsverzekering tot het maken van een weloverwogen keuze met betrekking tot die beleggingsverzekering.
Nieuws
13 jan 2014

AFM: Toelichting op streefcijfers activeren klanten met beleggingsverzekering

De AFM verwacht van verzekeraars en adviseurs dat zij tachtig procent van de klanten met een beleggingsverzekering bij hun hypotheek voor 1 januari 2015 hebben geactiveerd. Dat blijkt uit een toelichting voor verzekeraars en adviseurs op het gebruik van streefcijfers die de AFM heeft gepubliceerd (zie link). Eerder heeft de AFM de minister van Financiën op zijn verzoek geadviseerd over het gebruik van streefcijfers voor verzekeraars en adviseurs bij het activeren van klanten met een beleggingsverzekering.
Nieuws
16 dec 2013

Aanpak beleggingsverzekeringen

Minister Dijsselbloem van Financiën informeert de Tweede Kamer over de streefcijfers die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat hanteren in de richting van verzekeraars bij het activeren van polishouders van beleggingsverzekeringen.
Nieuws
29 mrt 2013

Hulp voor adviseurs bij advies beleggingsverzekeringen

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt het belangrijk dat consumenten met een beleggingsverzekering goed worden geholpen, zodat zij in de toekomst niet voor vervelende financiële verrassingen komen te staan. Consumenten staan echter niet in de rij voor hersteladvies. Veel adviseurs stellen daarom terecht de vraag wanneer ze voldoende pogingen hebben ondernomen om hun klanten te bereiken
Getoond 1 tot 10 van 11. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1