MijnFintool

Zoek in 25 artikelen en 14 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Rapport spaarmarktonderzoek

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceerde het definitieve rapport over de werking van de Nederlandse spaarmarkt, nadat belanghebbenden in de consultatieperiode hun reactie konden geven op het rapport.

Marktconcentratie bij nieuwbouw van woningen

Bij een aantal middelgrote gemeenten hebben ontwikkelaars en bouwers van nieuwbouwwoningen stevige marktaandelen door het bezit van grond. Daardoor hebben ze een flinke ‘vinger in de pap’ bij de ontwikkeling van nieuwbouwwijken. Bij grote gemeenten speelt dat minder. Dit meldt Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar aanleiding van een onderzoeksrapport.

Consumentenonderzoek zorgverzekeringsmarkt 2021

Het jaarlijkse consumentenonderzoek zorgverzekeringsmarkt geeft inzicht in de kennis, beleving en gedrag van consumenten als ze kiezen voor een zorgpolis. Bij het oriënteren op een nieuwe zorgverzekering maken respondenten met name gebruik van online bronnen. (Prijs-)vergelijkingswebsites worden daarbij meer gebruikt dan vorig jaar (57% vs. 49%).

Marktstudie naar rol van verzekeraars op autoschadeherstelmarkt

Verzekeraars zijn belangrijke inkopers op de autoschadeherstelmarkt. Zij beperken de concurrentie op die markt echter niet.

Slimme meter: energiebesparing blijft achter bij verwachting

De Rijksoverheid maakt zich sterk voor energiebesparing in de bebouwde omgeving. Daarom vindt momenteel in Nederland een grootschalige installatie van slimme meters in woningen plaats. Nu meer dan 25% van deze slimme meters is geplaatst, blijkt dat de energiebesparing achterblijft bij de verwachting. Het PBL onderzocht hoe de potentie van de slimme meter beter kan worden benut.

Voordelen van (online) shoppen voor financiële producten

Consumenten kunnen veel voordeel behalen door te shoppen voor financiële producten. Dit blijkt uit een vergelijking die onderzoeksbureau Panteia voor ACM heeft uitgevoerd van prijzen van verschillende aanbieders. Het precieze voordeel hangt af van de persoonlijke situatie van de consument.

Autoriteit Consument & Markt (ACM) neemt zorgverzekeraars extra onder de loep

In een tussenrapportage over concurrentie tussen zorgverzekeraars wordt nader ingegaan op het onderscheidend vermogen van zorgverzekeraars, mogelijke toetredingsbelemmeringen voor nieuwe zorgverzekeraars en of het het aanbod van zorgverzekeraars te complex is om een goede keuze voor een zorgverzekering te maken.

Financiële standaardproducten bieden consument weinig voordeel

Consumenten zijn niet altijd beter af als banken of verzekeraars verplicht zijn een standaardproduct aan te bieden voor bijvoorbeeld pensioensparen of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De concurrentie tussen aanbieders zal waarschijnlijk niet toenemen. Prijs en kwaliteit worden daardoor niet beter. Ook keuzestress of verkeerde productkeuzes worden vermoedelijk niet minder. Het kan er zelfs toe leiden dat consumenten minder goede keuzes maken. Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in haar rapport, dat mede op verzoek van de minister van Financiën is opgesteld.
Nieuws
18 apr 2013

Strenge bankeisen leidt tot hoge(re) hypotheekrente volgens ACM

De strengere eisen om banken crisisbestendiger te maken leiden sinds de kredietcrisis tot hogere winstmarges op hypotheken. Banken geven aan dat zij gedwongen zijn de winstmarges op nieuwe hypotheken flink te laten oplopen om op die manier hun balansen te versterken. Dit schrijft de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zie 2 rapporten van de ACM: 'De invloed van Basel III op de hypotheekmarges' en 'Concurrentie op de hypotheekmarkt'.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1