In een recente uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden stond de vraag centraal of een assurantietussenpersoon aansprakelijk kan worden gehouden voor schade die ontstaat doordat een verzekering geen dekking biedt, terwijl de klant wél dacht dat deze bestond. De zaak betreft de diefstal van een wiellader, waarvoor de verzekering geen dekking bood wegens een heldere uitsluiting. Toch werd de tussenpersoon veroordeeld tot schadevergoeding. Hoe zit dat?
Feiten van de Zaak
Een ondernemer, actief in montage- en onderhoudswerkzaamheden, had via tussenpersoon [appellant] een schadeverzekering voor werkmaterieel afgesloten bij ASR. Hierop was onder meer een wiellader verzekerd. De polis bevatte een duidelijke clausule: na werktijd moest het werkmaterieel in een afgesloten pand of container worden gestald, anders geen dekking bij diefstal. De wiellader stond echter na verloop van tijd structureel buiten, op een met hek afgesloten terrein. In 2021 werd de machine gestolen, terwijl deze buiten stond. ASR weigerde uitkering op grond van de polisvoorwaarden. De ondernemer stelde vervolgens de tussenpersoon aansprakelijk, omdat hem — mondeling — zou zijn toegezegd dat de dekking ook zou gelden als de wiellader op een afgesloten terrein stond. Ook opvolgers van de oorspronkelijke tussenpersoon hebben deze indruk bevestigd ná de diefstal.
Juridische Vraag
Kan een assurantietussenpersoon aansprakelijk zijn voor schade als hij mondeling (en onterecht) heeft bevestigd dat er dekking is, terwijl de polisvoorwaarden uitsluiting aangeven?
Uitspraak van het Hof
Het hof bevestigt het eerdere vonnis van de rechtbank: de tussenpersoon is aansprakelijk voor de schade, ondanks dat de polisvoorwaarden duidelijk waren. De reden: meerdere geloofwaardige getuigen verklaren dat de tussenpersoon (inclusief opvolger) ondubbelzinnig heeft gezegd dat de verzekering ook zou dekken als de wiellader op een afgesloten terrein stond. Het hof benadrukt dat:
Daarom is de schade ontstaan door onjuiste informatie van de tussenpersoon, en is sprake van een toerekenbare tekortkoming in diens dienstverlening.
Bron: de Rechtspraak
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99