Op 18 november 2025 heeft de Minister van Justitie en Veiligheid de Tweede Kamer geïnformeerd over het WODC-onderzoek “Draagvlak voor de legitieme portie” en daar een begeleidende brief en beslisnota bij gestuurd. Een politieke beslissing over afschaffing of aanpassing van de legitieme portie wordt nadrukkelijk doorgeschoven naar een volgend kabinet.
Wat is de legitieme portie ook alweer?
De legitieme portie is een minimale aanspraak in geld die een kind heeft op de nalatenschap van een ouder, ongeacht wat in het testament is geregeld. Het gaat dus niet om goederen, maar om een geldvordering op de nalatenschap. Belangrijke punten uit de huidige wettelijke regeling:
legitimaire massa × erfdeel volgens versterferfrecht × ½
Resultaat is de legitieme portie; na aftrek van eerdere giften en hetgeen het kind toch erft, resteert het legitimair tekort.
Sinds 2003 leidt een beroep op de legitieme portie niet meer tot erfgenaamschap: het kind is schuldeiser van de nalatenschap en zit dus niet meer “aan de verdelingstafel”. Voor uw praktijk betekent dit al jaren: testamentaire vrijheid van ouders ja, maar met een harde ondergrens voor kinderen.
Opzet van het WODC-onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van het WODC, op verzoek van het ministerie van JenV. De centrale vraag:
Wat zijn het maatschappelijk draagvlak en de juridische/maatschappelijke gevolgen van afschaffing van de legitieme portie voor kinderen vanaf 21 jaar?
Het onderzoek bestaat uit vier pijlers:
De onderzoekers sluiten af met conclusies én concrete suggesties voor de wetgever.
Draagvlak: algehele afschaffing krijgt weinig steun
De kerncijfers uit de enquête springen direct in het oog:
Binnen die “twijfelgroep” bestaat grote verdeeldheid over wanneer de legitieme portie (on)wenselijk is. Daardoor blijkt in geen van de voorgelegde algemene casus een meerderheid tegen de legitieme portie. Belangrijke conclusie van de onderzoekers:
De legitieme portie wordt breed gedragen; algehele afschaffing wordt door circa 80% niet gesteund.
Voor u als adviseur betekent dit: de wettelijke beschermingslaag die u al jaren meeneemt in uw adviezen, sluit nog steeds aan bij het rechtvaardigheidsgevoel van de meeste Nederlanders.
Zijn familiebanden echt zo “losser” geworden?
Een vaak gebruikt argument vóór afschaffing is dat familiebanden losser zouden zijn geworden in een meer individualistische maatschappij. De onderzoekers zetten daar een dikke vraagtekentekst bij:
In de Kamerbrief wordt dat ook expliciet genoemd: het “losse familiebanden”-argument is volgens de bestudeerde literatuur geen overtuigend motief om de legitieme portie af te schaffen. Praktische vertaling: bij nalatenschapsplanning blijft de familierelatie ouder–kind een centraal uitgangspunt, óók in moderne, samengestelde gezinnen.
Rechtspraak: veel procedures over berekening en informatie
Het WODC keek ook naar de gepubliceerde rechtspraak over de legitieme portie in de periode 2019–2023.
De Kamerbrief maakt het even concreet: in vijf jaar tijd zijn er 214 uitspraken over de omvang van de legitieme en 93 over inzage- en informatierechten van het onterfde kind. Deze procedures worden door zowel professionals als betrokken families ervaren als complex en emotioneel belastend. Het onterfde kind “wil vaak de onderste steen boven” en neemt niet snel genoegen, wat tot slepende procedures kan leiden. Voor de adviespraktijk:
Wat als de legitieme zou verdwijnen?
Het onderzoek kijkt nadrukkelijk naar de gevolgen van afschaffing, met name voor kinderen ouder dan 21 jaar. Een paar belangrijke observaties:
De onderzoekers signaleren dat een onterfd kind nu met één relatief “eenvoudig” instrument (de legitieme portie) veel situaties kan adresseren waarin het zich tekortgedaan voelt. Zonder legitieme zal het kind in kostbare en onzekere bewijsprocedures terechtkomen. De beslisnota stelt dat er bij afschaffing in grote lijnen geen onacceptabele maatschappelijke gevolgen worden verwacht, maar benadrukt tegelijkertijd dat het vooral een principiële politieke keuze is.
Suggesties van de onderzoekers aan de wetgever
De onderzoekers doen expliciet een aantal suggesties die steun vinden in het onderzoek en in een expertmeeting met professionals zijn besproken:
Voor u als adviseur is dit nog geen wetgeving, maar wel een signaal van waar toekomstige discussies heen kunnen gaan: meer maatwerkafspraken en meer aandacht voor bescherming tegen misbruik bij kwetsbare ouderen.
Politieke status: demissionair kabinet schuift keuze door
De begeleidende brief aan de Tweede Kamer is helder over de huidige politieke situatie:
Conclusie voor de adviespraktijk:
Op korte termijn verandert er niets aan de wettelijke regeling van de legitieme portie.
Uw bestaande kennis van de civielrechtelijke en fiscale uitwerking (bijvoorbeeld zoals eerder besproken in het Fintool-artikel “Schenkbelasting en erfbelasting ongewijzigd”) blijft dus volledig relevant.Fintool
Praktische aandachtspunten voor de financieel adviseur
Wat kunt u met deze bevindingen in gesprekken met cliënten?
Verwachtingsmanagement bij onterving en ongelijke verdeling
Bedrijfsopvolging en kwetsbare kinderen
Dossiervorming rond giften en informatie
Dit verkleint de kans op (kostbare) discussies tussen erfgenamen en legitimaris(sen).
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99