Consumenten hebben in 2016 bij de Bank een hypothecaire financiering afgesloten voor de aankoop van een woning. Destijds bewoonden zij een woning die zij hadden aangekocht met hulp van een startersstimuleringsregeling. In het kader van die regeling had de gemeente [naam gemeente] een lening verstrekt, die bij verkoop van de woning zou moeten worden terugbetaald.
In het kader van het hypotheekadvies zijn door de Bank berekeningen gemaakt, waarin de lening van de gemeente niet is meegenomen. Consument heeft op 8 september 2016 per e-mail aan de adviseur van de Bank laten weten geschrokken te zijn van de afrekening van de notaris. In plaats van een te ontvangen bedrag van ongeveer € 6.500,- zou een bedrag van € 929,78 moeten worden betaald. Consument heeft aangegeven dat dit verschil veroorzaakt is doordat in de eerdere berekeningen de gemeentelijke lening niet is meegenomen.
Consument heeft op 10 september 2016 aangegeven dat hij de digitale afrekening zal doorsturen. Deze rekening heeft Consument niet opgestuurd.
Vervolgens heeft hij op 1 september 2018 zich opnieuw tot de Bank gewend en aangegeven dat het hele verhaal hem niet lekker zit.
De Commissie stelt vast dat Consument de geldlening aan de gemeente hoe dan ook moest terugbetalen. Dat Consument de keuze had gemaakt voor een andere geldverstrekker als die terugbetaling in het financiële overzicht was opgenomen, is niet onderbouwd.
Zoals blijkt uit de in overweging 2.3 opgenomen e-mail van de adviseur van de Bank, heeft Consument daarvan geen afschrift overgelegd. In de omstandigheden van dit geval, waarin het gaat om een stimuleringslening, waarover tussen partijen gesproken is en waarbij de adviseur van de Bank heeft aangegeven het product niet te herkennen, ligt het op de weg van Consument om daarvan de gegevens aan te leveren bij de adviseur van de Bank. In die omstandigheden levert het geen zorgplichtschending op wanneer de adviseur van de Bank niet eigenmachtig onderzoek doet naar het bestaan en de voorwaarden van een dergelijke lening.
De Commissie wijst de vordering van Consument af.
Bron: Kifid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668