Daartoe stellen Consumenten dat de Adviseur hen erop had moeten wijzen dat de financiering (mogelijk) niet tijdig rond zou zijn en de gevolgen hiervan.
De Commissie heeft opgemerkt dat de Adviseur in letterlijke bewoordingen in een e-mail aan Consumenten heeft verklaard dat de ‘stukken akkoord zijn bevonden’ en dat hij later die week een bindend voorstel verwachtte. Hierdoor bestond er geen twijfel bij Consumenten over de tijdige totstandkoming van de financiering.
Het had op de weg van de Adviseur gelegen om Consumenten te waarschuwen dat de aangevraagde financiering mogelijk niet tijdig rond zou zijn, zodat zij het financieringsvoorbehoud hadden kunnen inroepen. Nu de Adviseur dat niet gedaan heeft en bovendien niet tijdig gewezen heeft op het verlopen van de (verlengde) termijn waarin nog het financieringsvoorbehoud gemaakt kon worden, is hij in zoverre toerekenbaar tekortgeschoten. Hij is dan ook aansprakelijk voor de daaruit voortgevloeide schade.
De Adviseur heeft gesteld dat de financiering, die onder de nieuwe adviseur tot stand is gekomen, overeen komt met de inhoud van hetgeen hij Consumenten heeft geadviseerd. Dit is door Consumenten niet betwist. De Commissie merkt op dat uit de overgelegde stukken volgt dat de Adviseur gedurende zijn adviestraject al veel voorwerk heeft verricht om de geldlening tot stand te laten komen. De nieuwe adviseur heeft kunnen voortbouwen op de verrichte werkzaamheden van de Adviseur. De Commissie acht daarom toewijzing van de gevorderde kosten voor de nieuwe adviseur niet redelijk.
De gevorderde schade van consument wordt deels toegekend.
Bron: Kifid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99