Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
14 sep 2017 Nieuws

Position paper NVB, Verbond van Verzekeraars en VEH

Het wordt voor starters, zeker in de Randstad maar ook in andere stedelijke gebieden, steeds lastiger om een betaalbare koopwoning te vinden. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in haar Position paper "Starters op de woningmarkt".
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Download: Position paper "Starters op de woningmarkt" (pdf, 2 pagina's)

Meer kans voor starters op de woningmarkt

Ze concurreren vaak met doorstromers die kleiner moeten gaan wonen (bijvoorbeeld door een echtscheiding) en particuliere beleggers. Het is dus dringen op de startersmarkt. Om starters meer kans te bieden op de woningmarkt moet het aanbod van geschikte koop- en huurwoningen worden vergroot en de doorstroming worden bevorderd. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vindt het versoepelen van de leennormen een slecht idee. Het zal starters ook niet helpen omdat het de prijzen verder opdrijft.

Loan to Value

Omgekeerd moeten we het starters ook niet nog moeilijker maken. Daarom is de NVB geen voorstander van een verdere verlaging van de ‘loan to value’ (verhouding van de omvang van de lening ten opzichte van de waarde van de woning) en moet maatwerk mogelijk blijven.

Bron: NVB

Overdrachtsbelasting

Huizenkopers zijn volgens het Verbond van Verzekeraars geholpen door bij de overdrachtsbelasting een belastingvrije voet van 150.000 euro te introduceren. Voor starters is het voordeel dermate groot dat de eerste koopwoning daadwerkelijk weer binnen bereik komt. Maar ook voor de mobiliteit op de arbeidsmarkt is deze maatregel goed, omdat verhuizen van de ene koopwoning naar de andere goedkoper wordt.

Bron: Verbond van Verzekeraars

Lees ook…

Position paper Waarborgfonds Eigen Woning (WEW)

Als input voor het 'Rondetafelgesprek Starters op de Woningmarkt' heeft WEW een position paper aangeleverd. Zo wordt o.a. gepleit voor het meefinancieren van de borgtochtprovisie NHG bovenop de 100% LTV (m.i.v. 1 januari 2018).

Rubrieken

Trefwoorden

Opvoerdatum

13 sep 2017

Laatst gewijzigd

14 sep 2017

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.