MijnFintool

Nieuws

AFM 'Meldpunt' heeft het druk

In het eerste half jaar van 2016 had de Autoriteit Financiƫle Markten (AFM) bijna 5.600 keer contact met consumenten. Dit is ongeveer gelijk aan het aantal contactmomenten in het eerste half jaar van 2015.

Meldpunt als onderdeel van totale toezichtstrategie
Consumenten kunnen contact opnemen met het Meldpunt Financiële Markten van de AFM. Bijvoorbeeld omdat ze een vraag hebben, meer willen weten van een financieel product of dienstverlener of omdat ze melding willen maken van mogelijke misstanden. Meldingen van consumenten kunnen leiden tot onderzoek bij een financiële onderneming en tot openbare waarschuwingen.

Proactief Meldpunt
Het Meldpunt heeft het afgelopen half jaar ook zelf contact met beleggers opgenomen. Naar aanleiding van een justitieel onderzoek naar een boilerroom heeft de AFM een namenlijst met contactgegevens ontvangen. De AFM heeft zelf contact opgenomen met een aantal van deze beleggers om hen te waarschuwen.

Trend
Afgelopen halfjaar heeft het Meldpunt meerdere meldingen ontvangen over rentekredieten. Dit is een krediet waar je alleen rente over betaalt en niets aflost. Ook kreeg de AFM veel vragen over service-abonnementen en of deze kosten wel of niet verplicht zijn.

Verder is het aantal vragen en klachten over hypotheken en verzekeringen gelijk gebleven ten opzichte van 2015.

Link 'Contactformulier consumenten'

 

Bron: AFM

Modules & dossiers

Opvoerdatum

15 jul 2016

Laatst gewijzigd

15 jul 2016

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1