Wanbetaling neemt toe
De Zorgverzekeringslijn is een van de antwoorden op het toenemende probleem van wanbetaling. Er zijn nu 314.000 Nederlanders die de premie voor hun zorgverzekering niet betalen, naast een groeiende groep die helemaal geen verzekering heeft. ‘Het gaat minder met de economie, mensen raken hun baan kwijt en komen in financiële moeilijkheden’, zegt Nicolette Cremers, beleidsmedewerker bij Zorgverzekeraars Nederland (ZN). ‘Het is ook een gedragsprobleem: veel mensen blijken toch boven hun stand te leven.’
Zorgverzekeringslijn.nl op suikerzakjes
Toch zijn alle betrokkenen het erover eens dat je mensen met premieachterstand moet bereiken vóórdat hun schuld niet meer valt te overzien. Cremers: ‘Voor iemand met een bijstandsuitkering is 500 euro een enorm probleem. Bovendien: als mensen pas na vijf maanden hulp zoeken is de wanbetalersregeling al bijna niet meer te vermijden.’
Juist die tijdige aansporing is de specialiteit van de mensen van de Zorgverzekeringslijn.nl. Hun doel is om ook de wanbetalers te bereiken die brieven van de zorgverzekeraar niet snappen – of niet durven te openen. Bijvoorbeeld via Facebook, advertenties in gratis kranten én suikerzakjes in pakketten van de Voedselbank. Bij de Zorgverzekeringslijn.nl motiveren ze iemand die belt om hulp te zoeken. Na twee weken nemen ze opnieuw contact op, vertelt Annemarie Stoter. ‘Met de vraag: “Is het gelukt? Zo nee, kunnen we helpen?” Als mensen zich gehoord voelen, is dat misschien de eerste stap naar gedragsverandering.’
Bron: Zorgverzekeraars Nederland
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99