Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
1 feb 2013 Nieuws

Kifid: adviseur aansprakelijk voor onjuiste informatie verzekeraar

Een consument heeft zich tot zijn adviseur gewend in het kader van de financiering van de overbedelingsvordering die zijn ex-partner op hem had verkregen. De vraag lag voor of de bestaande hypothecaire geldlening verhoogd of overgesloten zou worden. De adviseur is in dat kader afgegaan op een onjuiste mededeling van de verzekeraar over de aan de bestaande hypotheek gekoppelde spaarverzekering.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De consument had van een andere tussenpersoon vernomen dat de rentevergoeding op de spaarverzekering ongewijzigd zou blijven na oversluiten van de hypothecaire geldlening naar een andere financier. Omdat dit zeer ongebruikelijk is heeft de adviseur in aanwezigheid van de consument telefonisch contact opgenomen met de betrokken verzekeraar. De verzekeraar heeft op dat moment bevestigd dat de rentevergoeding op de spaarverzekering ongewijzigd zou blijven bij oversluiten van de lening. De consument heeft toen, onder meer vanwege de lagere maandlasten, voor de tweede optie gekozen.

Nu de mededeling dusdanig ongebruikelijk was had het op de weg van de adviseur gelegen om terstond een bevestiging van deze mededeling aan de verzekeraar te vragen. Door dit na te laten heeft zij niet gehandeld als redelijk handelend en redelijk bekwaam financieel adviseur en kan zij aansprakelijk worden gehouden voor de door de consument geleden schade. Echter ook de consument valt een verwijt te maken omdat hij zelfstandig een regeling met de verzekeraar is overeengekomen. De Commissie acht het daarom redelijk dat 25% van de door hem geleden schade voor zijn rekening blijft.

Lees hier de gehele uitspraak.

 

Bron: Kifid

Uw mening

 
Marcel J.F. van Bijsterveld
4 feb 2013
Ja maar dan zou je wel de mazzel moeten hebben dat het betreffende telefoongesprek netjes werd geregistreerd en achteraf ook nog inhoudelijk wordt toegegeven door de aldus zwetsende verzekeraar. Die samengestelde kansen acht ik wel erg klein ! Mijn vaste prik is daarom om een beetje inhoudelijke zaken per mail nog even te bevestigen aan ons aller gedegen en o zo betrouwbare businesspartners. Maar wat mij meer verwondert is dat naast de neergesabelde goedgelovigheid van betrokkenen het KIFID het rentevoordeel in mindering brengt op de schade, ik zou het als 'slachtoffer' niet accepteren ?!
 
Harry Waaijenberg
1 feb 2013
OK, je zou als TP kunnen weten dat dit helemaal niet kán. Maar als deze informatie al vooraf aan de consument wordt gegeven, en je checkt het ook nog een keer, ben je dan toch nog verantwoordelijk?? Gaat ook wel erg ver... TP moet z'n claim natuurlijk ook weer bij die verzekeraar neer gaan leggen.
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

1 feb 2013

Laatst gewijzigd

1 feb 2013

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.