MijnFintool

Nieuws

Klantgerichtheid van aannemers: dat kan beter

Veel bouwers kunnen nog een wereld winnen door beter met hun klanten te communiceren en betere service te bieden. In klantgerichtheid heeft de bouw nog een behoorlijke inhaalslag te maken, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis.

Vereniging Eigen Huis vroeg 920 nieuwbouwkopers die het afgelopen jaar hun nieuwbouwwoning kregen opgeleverd naar hun ervaringen met hun aannemers. Uit dit onderzoek blijkt dat er vooral ergernis is over de weinig klantgerichte houding van de bouwers. Hoewel een ruime meerderheid van de nieuwbouwkopers tevreden is over de bouwkwaliteit van de nieuwe woning, zijn de meningen over de klantgerichtheid van de bouwer verdeeld. Een op de vijf kopers is namelijk ontevreden tot zeer ontstemd over de manier waarop de bouwer met hem omgaat.

Bouwers slecht bereikbaar
De ontevredenheid komt voor een belangrijk deel doordat nieuwbouwkopers vinden dat ze te weinig betrokken worden bij het bouwproces en nauwelijks de mogelijkheid krijgen om de vorderingen van hun woning te volgen. In sommige gevallen zijn bouwers ronduit slecht bereikbaar en krijgen kopers geen antwoord op hun vragen. Een derde van de nieuwbouwwoningen wordt later opgeleverd dan is afgesproken en vooral dan is slechte informatie en communicatie met de bouwer de oorzaak van de ontevredenheid.

Zwak bij meerwerk
Nog steeds laten bouwers steken vallen bij het zogeheten meerwerk; de extra's bij de bouw van de woning waarvoor de koper vaak fors betaalt. Slechts de helft van de nieuwbouwkopers ontvangt voor het tekenen van het koopcontract een meerwerklijst met prijzen. Dat is opvallend omdat 17% van de kopers belangrijke zaken als deuren en muren wil verplaatsen of verwijderen, een aanpassing die veel beter tijdens de bouw kan worden gedaan. Nu laat bijna de helft van de ondervraagden dit meerwerk na de oplevering alsnog uitvoeren door een andere aannemer of een klusbedrijf. Vereniging Eigen Huis vindt het dan ook merkwaardig dat bouwers hier in de crisistijd niet alerter op zijn.

Nieuwbouw goedkoper
Door de crisis op de woningmarkt dalen de prijzen van nieuwbouwwoningen. Gemiddeld verlagen de projectbouwers de prijzen gedurende de verkoopperiode met 8% (26.000 euro). Drie op de tien kopers die vroeg in een nieuwbouwproject zijn gestapt, zien dan ook vaak met lede ogen aan hoe latere kopers minder betalen voor dezelfde woning.
 

Rapport nieuwbouwonderzoek Oktober 2012 (PDF, 39 pagina's)

Bron: Vereniging Eigen Huis

Modules & dossiers

Opvoerdatum

16 jan 2013

Laatst gewijzigd

16 jan 2013

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1