Nederlandse levensverzekeraars hebben, geholpen door overheidsbeleid en een langdurig positief beursklimaat, lange tijd nauwelijks de tucht van de markt gevoeld bij levens- en pensioenverzekeringen. Handelend vanuit een voorkeurspositie drukten zij daarbij hun stempel op deze markt met een uitstaand vermogen van ruim 1.000 miljard euro.
Nieuwe markt
Door de introductie van banksparen en Premie Pensioen Instelling (PPI) is er een nieuwe markt ontstaan. Die is ook veranderd door macro-economische tegenwind, nieuwe solvabiliteitsregels, veranderend klantgedrag en een transformatie van het distributieveld.
Markt groeit
Ondanks deze veranderingen groeit de markt, zowel het individuele als het collectieve segment: de verkoop van particuliere vermogensopbouwproducten steeg in 2010 met 29 procent, en ook het deel van de pensioenmarkt waar verzekeraars een rol kunnen spelen zit in de lift. Door toenemende concurrentie komen prijzen en winstgevendheid marktbreed sterk onder druk te staan. Verzekeraars zullen dat voelen.
Voor een succesvolle marktpositie moeten verzekeraars zorgen voor voldoende schaalgrootte, een sterke kapitaalpositie, distributiekracht en operationele slagkracht. Enkele belangrijke elementen uit het rapport:
Bron: Eufin, 14-10-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99