De zaak was aangespannen door een bedrijf dat op Goede Vrijdag verzocht een pand in dekking te nemen en dat pand in de nacht van eerste op tweede paasdag in vlammen zag opgaan. Het kantoor van Karis was in verband met Goede Vrijdag in de middaguren echter gesloten, evenals dat van de beoogde verzekeraar. De aanvraag voor de verzekering werd daardoor pas op de dinsdag na Pasen ingediend, waarop de verzekeraar de polisdekking en dus ook de schadevergoeding afwees. Het assurantiekantoor hoeft in de ogen van de Roermondse rechtbank niet voor die schade op te draaien.
Het bedrijf beweert het aangekochte pand een jaar eerder al ter verzekering te hebben aangemeld bij Karis Adviesgroep. Volgens de rechter houdt ook die claim geen stand. Enerzijds is niet bewezen dat het assurantiekantoor de betreffende brief wel heeft ontvangen, anderzijds staan daar essentiële zaken als bouwaard, dakbedekking, bestemming en waarde van de betreffende boerderij niet in. “De verantwoordelijkheid voor het (op de juiste wijze) aanvragen van de nodige of gewenste (opstal)verzekeringen blijft bij de belanghebbende.”
Bron: AMweb, 05-05-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99