De Nederlandsche Bank (DNB) stelt vier randvoorwaarden aan een nieuw pensioenstelsel: duurzaamheid, transparantie, uitlegbaarheid en uitvoerbaarheid. Dat heeft DNB-directeur Joanne Kellerman duidelijk gemaakt tijdens een gesprek met Tweede Kamerleden.
Volgens DNB is huidige pensioenstelsel op termijn onhoudbaar. De dekkingsgraden bedragen op dit moment gemiddeld 107 procent, onvoldoende voor een waardevast pensioen. Afgezet tegen de inflatie zit de waarde van pensioenen volgens Kellerman op het niveau van 80 procent. Ook nemen beleggingsrisico’s toe en stijgt het aantal gepensioneerden. Die leven bovendien steeds langer.
Premies laten stijgen?
Er zijn een paar instrumenten om het probleem aan te pakken: meer premie betalen, langer doorwerken, een lager pensioen garanderen en/of meer risico accepteren. Kellerman zei de mogelijkheid van hogere pensioenpremies niet uit te sluiten, maar sociale partners hebben al afgesproken dat premies nu zo hoog zijn dat ze niet verder mogen stijgen. Verder geven mensen volgens haar aan zekerheid te willen over hun pensioen. Maar daarvoor moeten ze dan wel bereid zijn te betalen.
Onderhandelingen
Kabinet, werkgevers en vakbonden onderhandelen nog over een nieuw pensioencontract.
Het kabinet en sociale partners praten over verhoging van zowel de AOW- als de pensioenleeftijd. Verder wordt bekeken hoe schommelingen in beleggingen meer doorberekend kunnen worden.
Duurzaam
Een nieuw stelsel moet volgens Kellerman zo duurzaam zijn dat het een nieuwe financiële crisis kan doorstaan en dat lasten en lusten eerlijk tussen generaties worden verdeeld. Daarbij is transparantie essentieel. Mensen moeten weten wat ze kunnen verwachten en de risico's moeten ,,glas- en glashelder zijn', stelde ze. Om het nieuwe stelsel uitlegbaar en uitvoerbaar te houden, mag het ook niet te complex zijn.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.