Basisproducten zijn niet per definitie goedkope producten of voor iedereen het beste product, maar wel producten die begrijpelijk zijn en doen wat ze beloven, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. In De Telegraaf zegt hij: “Het lijkt wel of de banken en verzekeraars er belang bij hebben hun producten ingewikkeld te maken en te houden. Consumenten raken echter gedupeerd.”
Hij zegt niet dat ingewikkelde producten per definitie misleidend zijn. Ze zijn in ieder geval niet in het belang van consumenten die graag weten waar ze aan toe zijn. In De Telegraaf: “Aanbieders beloven voortdurend dat ze de klant centraal stellen – na de kredietcrisis regende het beloftes – maar de werkelijkheid is weerbarstig. Consumenten raken nog steeds verzeild in producten die ze niet begrijpen. Combée snapt waarom mensen toch hun handtekening zetten. ‘Toen ik zelf mijn hypotheek afsloot, kreeg ik een pakket papier mee van tien centimeter dik. De notaris vatte het als volgt samen: als u oorlog krijgt met de bank, dan wint de bank. Ja, ik heb wel getekend. Wat moet je anders? Je wilt toch dat huis.’ Als de zaken mislopen, wordt de consument met hetzelfde pakket papier om de oren geslagen. De kleine lettertjes van financiële producten zijn berucht.”
De Consumentenbond start de campagne ’Begrijp je geld?! Weet waar je voor tekent’ op dinsdag 15 maart, de internationale Dag van de Rechten van de Consument. Aanbieders krijgen vier weken de tijd om te melden dat ze basisproducten gaan ontwikkelen. Aangemelde producten krijgen in november te horen of ze aan de criteria voldoen en het kwaliteitslogo mogen dragen. Consumenten kunnen onbegrijpelijke financiële producten opsturen naar de Consumentenbond. Ook speurt de bond zelf naar ingewikkelde aanbiedingen
Bron: De Telegraaf, 14-03-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99