Dit uitgangspunt heeft het Verbond vervolgens uitgewerkt in de brief van 18 november 2010 aan de minster van Financiën en de Tweede Kamer: “Veelgehoorde kritiek is dat met de nadere eisen aan de beloning voor het onafhankelijk intermediair deze beroepsgroep concurrentieel wordt benadeeld ten opzichte van de adviseurs die in loondienst zijn bij banken en verzekeraars cq. de verzekeraars die zich rechtstreeks tot de consument richten. Dit is inderdaad een onderwerp dat goed geregeld moet worden. Ook voor ons staat het buiten kijf dat gelijke gevallen gelijk behandeld moeten worden. Zo zal een adviseur van de bank die zich als ‘onafhankelijk adviseur’ presenteert onder dezelfde eisen moeten vallen. En er is geen reden voor een verschillende behandeling van de eisen met betrekking tot integriteit, deskundigheid en transparantie over wat de klant mag verwachten aan dienstverlening. Deze zijn immers bedoeld om het belang van de klant te waarborgen en dienen dan ook ongeacht de vorm van advisering te gelden.”
Het Verbond heeft zijn visie in februari 2010 geïndiceerd in het position paper ‘De klant aan het stuur, ook in de relatie tot zijn intermediair’: “Gelijke gevallen moeten gelijk worden behandeld. Introductie van de CAR-systematiek betekent dan ook dat alle intermediairs die zich als onafhankelijk adviseur van de klant presenteren, hieraan gebonden zijn. Ook banken en verzekeraars die zich als zodanig gedragen en presenteren.”
Het Verbond zal blijven aandringen op een level playing field.
Bron: Verzekeraars, 19-01-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99