Meer klachten dan ooit over financiële dienstverlening
Bij het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid) kwamen vorig jaar ruim 7800 klachten binnen over de financiële producten en service van onder meer banken en verzekeraars. Dat is een stijging van een kwart ten opzichte van 2008.
De meeste meldingen gingen over ’onjuiste’ voorlichting over obligaties en hypothecaire financieringen. Het klachtenloket noemt de explosieve stijging opmerkelijk, juist omdat financiële instellingen door nieuwe wetgeving extra maatregelen hebben moeten nemen om de interne klachtbehandeling te verbeteren.
Er is al enkele jaren sprake van een forse toename van het aantal klachten. In 2007 kwamen er 4200 bezwaren binnen, in 2008 beklaagden zich 6600 mensen. Kifid kon de klachtenregen in 2009 niet bolwerken. Nu nog liggen zaken te wachten die al vorig jaar door consumenten zijn aangezwengeld. Het bestuur heeft maatregelen genomen om de behandeltermijn te verkorten en de achterstand dit jaar versneld weg te werken.
Consumenten kunnen pas hun beklag doen bij het instituut als ze er met hun financieel dienstverlener niet zijn uitgekomen. In eenderde van de gevallen kon een behandelde zaak in het voordeel beslecht worden van de consument. Bankklachten en klachten over schadeverzekeringen leverden het bemiddelingswerk het vaakst resultaat op.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.