MijnFintool

Nieuws

Zorgverzekeraar klantonvriendelijk

Nederlanders ergeren zich aan het gebrek aan bereikbaarheid, deskundigheid of snelheid van hun zorgverzekeraar. Dat constateert de Ombudsman Zorgverzekeringen Schmitz volgens De Telegraaf in haar recente jaarverslag.

 

Een veelgehoorde klacht is dat de verzekeraars niet goed bereikbaar zijn en alleen via callcentres en dure telefoonnummers. Vervolgens laat de beantwoording van vragen te wensen over. Ook met per e-mail gestelde vragen wordt slecht omgegaan. Berichten worden binnen de organisatie doorgestuurd en raken zoek. Ook sluit het antwoord vaak niet aan bij de oorspronkelijke vraag.

 
Een oorzaak van de onvrede is volgens de ombudsman schaalvergroting en streven naar kostenefficiëntie bij zorgverzekeraars. Om dure medewerkers te ontlasten, wordt een callcenter ingezet met minder deskundig personeel. Schmitz doet dan ook een oproep voor een terugkeer naar de menselijke maat in de vorm van rechtstreeks contact met de verzekeraar 'zonder de hobbels van een 0900-nummer en standaardantwoorden vanuit een callcenter', en met betere inzet van deskundig personeel. De ombudsman ontving afgelopen jaar 5 procent meer klachten, in totaal 1600 zaken. In meer dan de helft van de gevallen wist Schmitz voor de klagers (deels) genoegdoening te bereiken. Bij de gelieerde geschillencommissie, waar zaken terechtkomen als de ombudsman niet kan bemiddelen, steeg het aantal geschillen met 15 procent.
 
Bron: De Telegraaf, 29-03-2010

Modules & dossiers

Opvoerdatum

30 mrt 2010

Laatst gewijzigd

30 mrt 2010

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1