Mensen met een variabele hypotheekrente betalen rente die de Europese Centrale Bank berekent aan commerciële banken, plus een extra bedrag dat van tevoren is vastgelegd. Obvion heeft dat bedrag vorig jaar november verdubbeld, waardoor klanten te maken kregen met hogere hypotheeklasten.
De Ombudsman Financiële Dienstverlening zegt dat Obvion klanten duidelijker had moeten wijzen op de verandering in de algemene voorwaarden.
Obvion heeft de onderstaande tekst op de site geplaatst.
Naar aanleiding van de verhoging van de opslag in de Variabele maandrente per 1 november 2008 heeft een aantal klanten van Obvion een klacht ingediend bij het KiFiD. Dit heeft geleid tot overleg tussen Obvion en de Ombudsman Financiële Dienstverlening.
Tot 1 november 2004 was in de algemene voorwaarden opgenomen dat de opslag in de Variabele maandrente 0,65 procent bedroeg. Vanaf 1 november 2004 is in de algemene voorwaarden opgenomen dat deze opslag periodiek kan wijzigen. Obvion en de Ombudsman Financiële Dienstverlening hebben gezamenlijk geconstateerd dat het in een aantal gevallen redelijk is dat Obvion klanten met Variabele maandrente tegemoet komt. De Ombudsman heeft op basis van artikel 7 van het Reglement Ombudsman Financiële Dienstverlening een Aanbeveling gedaan welke Obvion heeft overgenomen. Dienovereenkomstig heeft Obvion de volgende regeling getroffen voor klanten met Variabele maandrente. In deze regeling van Obvion ten aanzien van de Variabele maandrente zijn drie groepen te onderscheiden:
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99