MijnFintool

Nieuws

Obvion komt klagende klanten tegemoet

Rabobank-dochter Obvion compenseert klanten die te veel hebben betaald voor hun variabele hypotheek.


Mensen met een variabele hypotheekrente betalen rente die de Europese Centrale Bank berekent aan commerciële banken, plus een extra bedrag dat van tevoren is vastgelegd. Obvion heeft dat bedrag vorig jaar november verdubbeld, waardoor klanten te maken kregen met hogere hypotheeklasten.

De Ombudsman Financiële Dienstverlening zegt dat Obvion klanten duidelijker had moeten wijzen op de verandering in de algemene voorwaarden.

Obvion heeft de onderstaande tekst op de site geplaatst.

Naar aanleiding van de verhoging van de opslag in de Variabele maandrente per 1 november 2008 heeft een aantal klanten van Obvion een klacht ingediend bij het KiFiD. Dit heeft geleid tot overleg tussen Obvion en de Ombudsman Financiële Dienstverlening.

Tot 1 november 2004 was in de algemene voorwaarden opgenomen dat de opslag in de Variabele maandrente 0,65 procent bedroeg. Vanaf 1 november 2004 is in de algemene voorwaarden opgenomen dat deze opslag periodiek kan wijzigen. Obvion en de Ombudsman Financiële Dienstverlening hebben gezamenlijk geconstateerd dat het in een aantal gevallen redelijk is dat Obvion klanten met Variabele maandrente tegemoet komt. De Ombudsman heeft op basis van artikel 7 van het Reglement Ombudsman Financiële Dienstverlening een Aanbeveling gedaan welke Obvion heeft overgenomen. Dienovereenkomstig heeft Obvion de volgende regeling getroffen voor klanten met Variabele maandrente. In deze regeling van Obvion ten aanzien van de Variabele maandrente zijn drie groepen te onderscheiden:

 
  • Groep 1: klanten met een lening waarop aanvankelijk voorwaarden van vóór 1 november 2004 van toepassing waren en waarop vervolgens door een verhoging van de geldlening tot en met 20 procent dan wel een omzetting (wijziging van: aflossingsvorm, looptijd, rentevastperiode of rentemiddeling) een versie van de algemene voorwaarden vanaf 1 november 2004 van toepassing is geworden. Obvion komt deze groep klanten tegemoet door de verhoging van de opslag in de Variabele maandrente met terugwerkende kracht ongedaan te maken. Deze groep klanten houdt vanaf 1 november 2008 de opslag van 0,65 procent. Indien in de toekomst bij deze geldlening een verhoging of omzetting plaatsvindt, kan de betreffende opslag gewijzigd worden.
  • Groep 2: klanten met een lening waarop aanvankelijk de voorwaarden van vóór 1 november 2004 van toepassing waren en waarop vervolgens door een verhoging van de geldlening van meer dan 20 procent een versie van de algemene voorwaarden vanaf 1 november 2004 van toepassing is geworden. Obvion komt deze groep klanten tegemoet doordat de verhoging van de opslag in de Variabele maandrente boven 0,65 procent met terugwerkende kracht slechts voor 50 procent geldt. Deze groep klanten houdt vanaf 1 november 2008 tot heden een opslag van 1 procent. Indien in de toekomst bij deze geldlening een verhoging of omzetting plaatsvindt, kan de betreffende opslag volledig gewijzigd worden.
  • Groep 3: klanten die vanaf 1 november 2004 een nieuwe geldlening bij Obvion hebben aangevraagd. Voor deze groep blijft de verhoging van de opslag in de Variabele maandrente volledig in stand. Bij deze groep is immers vanaf aanvang van de geldlening in de algemene voorwaarden vastgelegd dat de opslag periodiek kan wijzigen.
 
In die gevallen waarbij meerdere verhogingen of omzettingen met betrekking tot een geldlening aan de orde zijn, is voor de vaststelling of een geldnemer in categorie 1 of 2 valt beslissend de omvang van de eerste verhoging of omzetting vanaf 1 november 2004. Een tweede of verdere verhoging of omzetting leidt niet tot herindeling in een andere groep.
 
Voor de klanten bij wie de opslag verlaagd wordt, betekent dit dat zij het meerdere dat zij vanaf 1 november 2008 hebben betaald, zullen terugontvangen. Deze klanten hebben reeds persoonlijk bericht ontvangen van Obvion. Obvion heeft ervoor gekozen om deze aanpassingen nu al bekend te maken om duidelijkheid te bieden aan de klanten die het betreft. De exacte datum van terugbetaling en het terugdraaien van de opslag wordt nog nader bekend gemaakt.
 
Bronnen: KiFiD / Obvion, 28-08-2009

Modules & dossiers

Opvoerdatum

28 aug 2009

Laatst gewijzigd

28 aug 2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1