MijnFintool

Nieuws

AFM berispt adviseur om slecht advies

Burghthuys Adviesgroep is door de AFM op de vingers getikt omdat het als verzekeringsleverancier van de militaire vakbond BBTV, jonge militairen slecht heeft geadviseerd bij de verkoop van zijn ToekomstGarantPlan, een langlopende beleggingsverzekeringen.

Burghthuys Adviesgroep is door de AFM op de vingers getikt omdat het als verzekeringsleverancier van de militaire vakbond BBTV, jonge militairen slecht heeft geadviseerd bij de verkoop van zijn ToekomstGarantPlan, een langlopende beleggingsverzekeringen.

 
Zo kreeg een cliënt die vermogen wilde opbouwen om een huis te kopen, het advies om een beleggingsverzekering af te sluiten met een looptijd van dertig jaar. Dat sluit niet aan bij de wens van de cliënt, omdat aangenomen mag worden dat deze binnen dertig jaar een woning wil kopen, constateerde de AFM volgens De Financiële Telegraaf. Volgens Burghthuys is er alleen een administratief probleem. De adviezen waren goed, er is genoeg informatie ingewonnen, het is alleen niet goed in de dossiers vastgelegd, benadrukt advocaat Olaf van Haperen, woordvoerder van de verzekeringsmakelaar. Burghthuys tekende bezwaar aan bij de voorzieningenrechter in Rotterdam, maar die gaf de AFM gelijk. Inmiddels loopt een hoger beroep tegen dat vonnis.
 
De AFM onderzocht dertien dossiers van drie verschillende adviseurs naar aanleiding van klachten. Volgens de AFM bleek dat het advies over de beleggingsverzekering ToekomstGarantPlan niet aansloot op de situatie van de klant. Er was onvoldoende informatie ingewonnen over de financiële positie, de risicobereidheid, kennis, ervaring en wensen van militairen. De informatie die wel bekend was, werd niet voldoende gebruikt bij het opstellen van het advies, constateerde de AFM. Omdat het om dossiers gaat van drie verschillende adviseurs is het volgens de rechtbank in Rotterdam aannemelijk dat er sprake is van meer dan een incidentele fout. Burghthuys benadrukt echter dat de AFM alleen dossieronderzoek heeft verricht en niet met klanten heeft gesproken. Er zijn geen ontevreden klanten, zegt Van Haperen.
 
Bron:DFT, 26-01-2009

Modules & dossiers

Opvoerdatum

26 jan 2009

Laatst gewijzigd

26 jan 2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1