MijnFintool

Home Zoeken Betalingsregeling Getoond 1 tot 10 van 46
Zoek in 28.839 artikelen en 10.482 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuwe toolkit van ACM tegen oneerlijke incassopraktijken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) een online toolkit beschikbaar gesteld die het (schuld)hulpverleners makkelijker maakt om namens hun cliënten in actie te komen tegen oneerlijke incassopraktijken. Met de geboden hulpmiddelen kunnen zij cliënten snel zekerheid geven over hun rechten bij incasso en hoe zij hun recht kunnen halen.

Bank helpt klant te weinig bij betalingsproblemen hypotheek

Huiseigenaren voelen zich in de steek gelaten als zij tevergeefs hun bank om advies en hulp vragen omdat ze de maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunnen betalen. Veel huiseigenaren worden radeloos als een gesprek over hun financiële problemen niet mogelijk is, als ze botte antwoorden krijgen of als er slechts wordt gedreigd met deurwaarders, incassokosten en gedwongen verkoop. Dat blijkt uit de eerste inventarisatie van ruim 300 ervaringen met 27 geldverstrekkers die tot nu toe binnenkwamen bij het 'Meldpunt Betalingsproblemen' van Vereniging Eigen Huis.

Betalingsachterstand bij annuïteitenhypotheek? Gaat hypotheek dan naar box 3?

Helpdeskvraag (fictieve casus)
Als een klant in betalingsproblemen komt en zijn annuïteitenhypotheek (op basis van hypotheekregels 2013) niet tijdig kan betalen, gaat de lening dan naar box 3? Er wordt dan (tijdelijk) namelijk niet voldaan aan het aflossingsschema (annuïteiten, maximaal 30 jaar). ------------------------------------------------------------------------
Nieuws
2 feb 2014

AFM: benader de klant proactief bij oplossen problemen restschuld en het voorkomen van betalingsproblemen

“Wij dringen er al langer op aan dat aanbieders en adviseurs klanten die mogelijk met een restschuld op hun hypotheek blijven zitten proactief benaderen om te kijken of dit probleem oplosbaar is.” Dat zei Paul Schuiling, senior toezichthouder bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een gesprek met BNR.

Hypotheekbarometer: betalingsachterstanden op hypotheken dalen

Ruim 39 duizend Nederlanders hadden eind 2020 een betalingsachterstand van minimaal 3 maanden op hun eigenwoninghypotheek. Eind 2019 waren dit er nog meer dan 49 duizend. Dit is een afname van ongeveer 20%. Dit blijkt uit de Hypotheekbarometer van Stichting BKR.

Opnieuw forse stijging aanmeldingen schuldhulpverlening

Meer dan 84.000 mensen hebben zich bij leden van de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK) gemeld voor schuldhulpverlening, een stijging van 11% ten opzichte van 2011. Sinds 2008 is het aantal huishoudens met problematische schulden bijna verdubbeld. In 2012 bedroeg de gemiddelde schuld € 33.500.

Betaalproblemen hypotheek minder groot dan gedacht

De wanbetaling op Nederlandse hypotheken blijkt veel lager te zijn dan bekend is, meldt de Volkskrant. Volgens het Bureau Kredietregistratie (BKR) uit Tiel zijn er 62 duizend huizenbezitters met een betalingsachterstand van meer dan 120 dagen. In werkelijkheid zijn er 'slechts' 29 duizend wanbetalers met bovendien een veel kortere betaalachterstand, namelijk van 3 maanden of meer.

Duidelijkheid over geldigheid 'corona-betekening' door deurwaarders

De Hoge Raad heeft antwoord gegeven op de vraag of de wijze waarop deurwaarders sinds de uitbraak van het COVID-19-virus dagvaardingen en andere exploten betekenen (ook wel ‘corona-betekening’ genoemd) rechtsgeldig is.

Betaalpauze voor rente en aflossing eigenwoningschuld

Dit besluit bevat goedkeuringen waardoor een eigenwoningschuld die onder de fiscale aflossingseis valt, blijft behoren tot de eigenwoningschuld als met de geldverstrekker een betaalpauze voor rente en aflossing wordt overeengekomen vanwege (dreigende) betalingsproblemen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus en de daardoor ontstane aflossingsachterstand op een andere wijze dan waarin wettelijk is voorzien, wordt ingehaald.

Betalingsregeling voor Rotterdamse huiseigenaren met onvoldoende inkomen

Ook Rotterdamse huiseigenaren met onvoldoende inkomen en een (dreigende) betalingsachterstand of een aangezegde executieverkoop kunnen vanaf nu bij de Kredietbank Rotterdam (KBR) terecht. Door in gesprek te gaan met de hypotheekverstrekker wordt gezocht naar een op maat gesneden regeling zodat de huiseigenaar in de eigen woning kan blijven en tegelijkertijd zijn betalingsachterstanden op orde kan krijgen. Hiermee heeft de KBR zijn dienstverlening voor Eigen Woningbezitters verder ontwikkeld.
Getoond 1 tot 10 van 46. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1