MijnFintool

Zoek in 28.839 artikelen en 10.482 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuws
19 apr 2023

Kifid jaarverslag 2020

Het aantal klachten over bankzaken nam in 2022 evenals in 2021 toe. Daarentegen daalde het aantal hypotheekklachten in het afgelopen kalenderjaar. Ook het aantal klachten over schadeverzekeringen nam evenals in 2021 af. Het aantal beleggingsklachten bleef min of meer gelijk, met daarin als rode draad dat de beleggende consument vaak teveel verwacht van de beleggingsdienstverlener.
Nieuws
8 okt 2012

Geen adequate dossiervorming, uitspraak Kifid in nadeel adviseur

Uitspraak Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. De tussenpersoon heeft Consument niet tijdig geïnformeerd over het feit dat op basis van de werkgeversverklaring van Consument de aanvraag voor de nieuwe hypothecaire geldlening geen doorgang kon vinden. Dit brengt met zich mee dat de door Consument geleden schade voor vergoeding in aanmerking komt.
Nieuws
29 okt 2012

Kifid uitspraak: belang van adequate dossiervorming / adviesrapport

Consument heeft in 2004 een aantal (hypothecaire) geldleningen bij de bank afgesloten. In 2010 wordt door de bank een betaalbaarheidsanalyse gemaakt waaruit blijkt dat Consument na zijn pensioendatum zijn hypotheeklasten mogelijk niet meer kan betalen. De Commissie concludeert dat niet is komen vast te staan dat de bank haar zorgplicht als redelijk handelend en vakbekwaam adviseur heeft geschonden. De vordering van Consument wordt afgewezen.
Nieuws
12 okt 2020

Vervolg eerdere uitspraak 'Belang dossiervorming'

In de tussenuitspraak heeft de Commissie geoordeeld dat Tussenpersoon onvoldoende gegevens heeft overgelegd waaruit zij kan opmaken dat Tussenpersoon Consument voldoende heeft geïnformeerd over de alternatieve verzekeringsproducten en heeft gewezen op de van toepassing zijnde FBV-clausule op de gesloten verzekering.
Nieuws
4 okt 2017

Kifid: zorg voor adequate dossiervorming

In een tweetal uitspraken van Kifid is de adviseur (deels) veroordeeld tot een vergoeding als gevolg van een onvolledige dossiervorming.
Nieuws
17 mei 2017

Kifid: onvoldoende dossiervorming

De Commissie is van oordeel dat de Adviseur toerekenbaar tekort is geschoten door de wensen en voorkeuren van Consument niet in kaart te brengen c.q. de wensen en voorkeuren niet zodanig vastleggen dat daaruit ondubbelzinnig de betreffende wensen en voorkeuren van Consument kunnen worden afgeleid.
Nieuws
16 okt 2020

Vernieuwing KopieID app

De KopieID app is vernieuwd. Met de KopieID app beschermt u uw identiteitsgegevens en maakt u zelf een veilige kopie van uw identiteitsdocument.
Nieuws
26 nov 2021

Kamerbrief uitvoerbaarheid actieve provisietransparantie

Minister Hoekstra informeerde de Tweede Kamer over de uitvoerbaarheid van actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen. De minister deelt onder meer de uitkomsten van gesprekken van de Autoriteit Financiële Markten met bemiddelaars en adviseurs over een manier van invoering die zo praktisch mogelijk uitvoerbaar is.
Nieuws
13 apr 2021

Kifid tips voor de financiële dienstverlener

Uit de praktijk van Kifid en uitspraken van de Geschillencommissie zijn de volgende tips voor financiële dienstverleners te halen:

Niet aantoonbaar dienstverleningsdocument verstrekt

Niet is vast komen te staan dat het dienstverleningsdocument aan gedaagde (consument) is verstrekt. De conclusie is dat eiser (adviseur) onvoldoende heeft onderbouwd dat hij heeft voldaan aan de informatieverplichting die voortvloeit uit artikel 4:20 Wft.
Getoond 1 tot 10 van 15. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1