MijnFintool

Zoek in 532 artikelen en 314 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Ambtshalve proces inkomensheffing

In situaties waarin belastingplichtigen worden uitgenodigd tot het doen van aangifte inkomstenbelasting, maar zij ook na herinnering en aanmaning geen aangifte doen, is sprake van aangifteverzuim. Bij het ontstaan van dit aangifteverzuim wordt het ambtshalve aanslagenproces opgestart.
Nieuws
9 aug 2017

Stappenplan eenzijdige stopzetting door Belastingdienst van kinderopvangtoeslag

De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat burgers bij een controle door de Belastingdienst/Toeslagen hun rechten en plichten goed kennen. Daarom hier op een rij wat u kunt doen en moet weten als de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag stopt tijdens een controle:
Nieuws
30 jan 2017

Evaluaties giftenaftrek en de evaluatie van de praktijk rondom ANBI's en SBBI's

In een drietal evaluatierapporten: het extern uitgevoerde evaluatieonderzoek door Dialogic van de giftenaftrek en twee intern uitgevoerde evaluatieonderzoeken door het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst naar de uitvoeringsaspecten van de giftenaftrek en naar de praktijk rondom Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI’s) en Sociaal Belang Behartigende Instellingen (SBBI’s), wordt nader ingegaan op de giftenaftrek, ANBI's en SBBI's.

Belastingverschuiving: meer vergroening en minder complexiteit?

In de politiek leeft breed de wens om het belastingstelsel te hervormen. Onderdeel hiervan is de gedachte de belastinggrondslag te verschuiven van ‘arbeid en winst’ naar ‘consumptie en duurzaamheid’. Dat zou meerdere doelen tegelijk kunnen dienen: een hogere opbrengst voor de schatkist, een passende prijs voor milieuvervuiling en vermindering van de complexiteit van het belastingstelsel. Het PBL heeft gekeken naar enkele belangrijke opties voor een dergelijke verschuiving, namelijk de btw en de bestaande groene belastingen op energie, verkeer en vervoer.
Nieuws
6 apr 2016

Nationale ombudsman pleit voor vangnet bij digitalisering Belastingdienst

De Belastingdienst heeft de belangen van mensen die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen uit het oog verloren. Dat constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Bij het digitaliseren van het berichtenverkeer tussen de Belastingdienst en de toeslaggerechtigden is te veel vaart gemaakt.
Nieuws
4 dec 2014

Rapportcijfers voor de Belastingdienst

De Fiscale Monitor brengt jaarlijks in beeld hoe burgers, ondernemers en intermediairs over de Belastingdienst denken. Gemiddeld scoort de Belastingdienst in 2014 een 6,4. Alle uitkomsten, uitgesplitst naar doelgroep, thema en trend, staan in de Fiscale Monitor 2014.
Nieuws
30 okt 2014

Rapport ombudsman over invoering één bankrekeningnummer maatregel Belastingdienst

Het rapport van de Nationale ombudsman over zijn onderzoek naar de invoering van de één-bankrekeningnummer-maatregel door de Belastingdienst is gepubliceerd. De invoering van 1 rekening werd ingevoerd, naar aanleiding van diverse fraudegevallen van begin 2013.
Nieuws
15 nov 2012

Overheid nog altijd slechtste betaler

De overheid geldt nog steeds als slechtst betalende opdrachtgever. Nederlandse bedrijven beoordelen het betaalgedrag van de overheid als matig (43%) tot slecht (22%). Dat is een stuk slechter dan de betaalmoraal van bedrijven, die met een beoordeling van matig (32%) tot redelijk (49%) ook te wensen overlaat. Ondanks toezeggingen van Den Haag om tot een beter betaalgedrag te komen, signaleert slechts een op de vijf credit managers (20%) bij de overheid een verbetering ten opzichte van vorig jaar.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1