MijnFintool

Home nazorg Nieuws Hypothecair krediet Getoond 1 tot 8 van 8
Zoek in 32 artikelen en 23 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Extra aflossing spaarhypotheek adviesgevoelig?

De consument heeft een spaarhypotheek bij de bank met daaraan gekoppeld een levensverzekering. De consument wenst een extra aflossing (€5.000) te doen op de spaarhypotheek. De bank stelt aan het behandelen van dit verzoek een advies verplicht.
Nieuws
8 jan 2020

Kifid: adviseur kan opzegging nazorgovereenkomst niet weigeren

Een financieel adviseur heeft een wettelijke nazorgplicht waarvoor de consument niet hoeft te betalen. Dat is anders voor extra beheerwerkzaamheden, waarvoor de adviseur beheerkosten in rekening brengt. De overeenkomst, waarin de afspraken voor deze meeromvattende nazorg worden vastgelegd, kan een consument opzeggen.

Passendheid risicoverzekering periodiek toetsen

Consument verwijt de Adviseur dat hij Consument niet geadviseerd heeft zijn oude overlijdensrisicoverzekering te beëindigen op het moment dat hij zijn hypothecaire lening afloste en in het kader van het afsluiten van een nieuwe hypothecaire lening een nieuwe overlijdensrisicoverzekering afsloot.

VEH: Hypotheekadviseurs laten weinig zorgwil zien

Hypotheekadviseurs moeten veel meer initiatief en ‘zorgwil’ tonen om huiseigenaren te helpen tijdens de looptijd van hun hypotheek. In de jaren na het tekenen van de papieren horen veel mensen nauwelijks nog iets van hun adviseur, terwijl zij dat wél verwachten. Daardoor missen zij kansen om hun maandlasten te verlagen of de hypotheek te verbeteren. Slechts iets meer dan de helft van de klanten is dan ook tevreden over zijn adviseur, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis.

Rentewijziging? Zorg voor controles!

Consument stelt dat een hypotheekadviseur heeft verzuimd bij de bank te rappelleren of bij Consument na te vragen wat de stand van zaken was ten aanzien van het verzoek tot rentewijziging.
Nieuws
25 jul 2017

Zorgplicht bij verstrekken hypotheek

De rechtbank Midden Nederland heeft een uitspraak gedaan bij een geschil tussen een (voormalige) huiseigenaar en een geldverstrekker. Volgens consument heeft de geldverstrekker haar zorgplicht geschonden door bij het verstrekken van de Hypotheek niet te adviseren of verplichten om de einddatum van zijn AOV te verlengen tot de leeftijd van 65 jaar en door te verzuimen om binnen drie jaar na het verstrekken van de financiering, de financiële situatie van consument opnieuw te beoordelen, zoals gedragsregel 7 (gedragscode van de geldverstrekker) voorschrijft.

VEH: Nazorg hypotheekadviseur kan beter

Slechts 55% van de huizenkopers is tevreden over de dienstverlening van zijn hypotheekadviseur nadat de hypotheek is afgesloten. Voor bijna de helft is de grootste ergernis dat de adviseur in de jaren daarna niets meer van zich laat horen, ook niet als de maandlasten door de lage rente omlaag kunnen of als het verstandig kan zijn om de hypotheek aan te passen op nieuwe wet- en regelgeving (zie rapport).

VEH: Hypotheekadviseur toont te weinig initiatief

Huiseigenaren moeten tijdens de looptijd van de hypotheek kunnen rekenen op adequate en alerte nazorg van hun hypotheekadviseur. Veel adviseurs maken die verwachting helaas niet waar. Dit stelt Vereniging Eigen Huis naar aanleiding van een eigen onderzoek (zie download).

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1