MijnFintool

Home klantprofiel Nieuws klantprofiel Getoond 1 tot 10 van 23
Zoek in 48 artikelen en 14 bijlagen

Type artikel

Filter en sorteer

Modules

Dossiers

Nieuws
30 mei 2025

Beperkte duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet

De antiwitwaswet (Wwft) verplicht banken om klantonderzoek te doen en ongebruikelijke betalingstransacties te melden. Kan een bank het klantonderzoek niet afronden, dan moet de bank de klantrelatie beëindigen. De bank mag de persoonsgegevens van de klant verkregen vanwege dat klantonderzoek registreren in een intern waarschuwingsregister.
Nieuws
7 mrt 2025

Bijzondere zorgplicht bij omzetten gegarandeerd pensioen naar pensioenbeleggingsverzekering

Een consument mag verwachten dat de bemiddelaar waarschuwt voor de risico’s van een pensioenverzekering op beleggingsbasis bij een fors dalende rente. In deze klachtzaak heeft de consument zijn opgebouwde gegarandeerde pensioenaanspraken omgezet naar twee pensioenverzekeringen op basis van beleggen bij een direct writer.
Nieuws
30 jun 2020

AFM rapport: bewust belonen en waarderen

De AFM doet een oproep aan de sector op basis van onderzoek bij banken, verzekeraars en financieel dienstverleners. Ondernemingen zouden moeten streven naar een samenwerkingsgerichte cultuur, omdat dit zorgt voor minder schadelijk gedrag richting klanten.

Stichting hypotheekclaim (indirect) in het ongelijk gesteld

In een viertal Kifid uitspraken is de consument in het ongelijk gesteld ten aanzien van de claim dat een ander voorstel beter had geweest. Consumenten hebben een rapportage overgelegd van Stichting Hypotheekclaim. In de rapportage maakt Stichting Hypotheekclaim een berekening gebaseerd op het voortzetten van de oude hypotheek, die zij als de huidige situatie aanduidt (HS). Als VS 1 wordt aangeduid de oplossing waarvoor gekozen is en als VS 2 het voorstel waarmee Consumenten het voordeligst uit zouden zijn geweest.
Nieuws
14 apr 2016

AFM rapport: Kwaliteit Beleggingsdienstverlening 2015

Regelmatig onderzoekt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de kwaliteit van de dienstverlening bij beleggingsondernemingen. Bij de grootbanken, private banks en zelfstandige beleggingsondernemingen wordt gekeken naar de mate waarin zij hun klant kennen zodat zij ze kunnen voorzien van passend advies of goed beheer. Uit het onderzoek van de AFM blijkt dat de kwaliteit in 2015 een krappe voldoende oplevert. In het rapport zijn tevens diverse praktische tips opgenomen.
Nieuws
19 jan 2016

Nederlanders stellen pensioen uitzoeken en meer rendement voor spaargeld vinden uit

Bijna driekwart van de Nederlanders stelt het uitzoeken van zijn pensioen uit. Ook meer rendement vinden voor het spaargeld (68%) en het op een rij zetten van inkomsten en uitgaven (60%) wordt nogal eens uitgesteld. Financiële taken met een deadline, zoals belastingaangifte doen en rekeningen op tijd betalen, worden juist minder uitgesteld. Bijna iedereen (97% van de Nederlanders) stelt weleens zaken uit. Een op de vijf stelt naar eigen zeggen ‘vaak’ zaken uit. ING deed een onderzoek onder Nederlanders naar uitstelgedrag, om klanten te inspireren tot het optimaliseren van hun financiën voor nu en later.
Nieuws
1 mei 2015

Wat verstaat de AFM onder kwaliteit van advies?

Uit eerder onderzoek blijkt dat adviseurs van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen vaak niet weten dat de wettelijke adviesregels op het advies van toepassing zijn. In de 'vraag van de maand' geeft de AFM een toelichting.
Nieuws
24 apr 2015

Handvatten voor inventarisatie klantinformatie en risicobereidheid beleggers

De AFM biedt beleggingsondernemingen een handreikingsdossier waarin zij een aantal best practices heeft gebundeld. Hiermee wil de AFM handvatten bieden bij het verder optimaliseren van de beleggingsdienstverlening.
Nieuws
23 apr 2015

AFM: Advies over hypotheken verbeterd

advieskwaliteit arbeidsongeschiktheidsverzekeringen blijft achter
Er is een aanzienlijk verschil tussen de kwaliteit van adviezen over hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De kwaliteit van advies over hypotheken is gemiddeld goed. Bij advies over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen aan zelfstandigen gaan adviseurs nog te vaak onzorgvuldig te werk. In de meeste adviesdossiers over deze verzekeringen staat te weinig informatie om een zorgvuldig advies aan de klant op te baseren.
Nieuws
4 mrt 2015

Financiële dienstverlener toch (deels) aansprakelijk bij 'execution only'

Bij het afsluiten van de beleggingsovereenkomst heeft de consument brochures en algemene voorwaarden ontvangen. Via een handelsplatform van Royal Bank of Scotland N.V kon de consument handelen in derivaten. Volgens een uitspraak van Kifid heeft RBS niet aannemelijk kunnen maken dat de consument voldoende indringend is voorgelicht over de specifieke kenmerken en risico’s van het aangeboden financiële instrument.
Getoond 1 tot 10 van 23. Er zijn meer pagina's.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1