MijnFintool

Nieuws

Externe factoren zoals fiscaliteit van belang voor distributie beleggingsproducten

Beleggingsondernemingen moeten bij de distributie van beleggingsproducten ook externe factoren meewegen, zoals fiscaliteit. Zo worden bijvoorbeeld beleggingen in het huidige belastingstelsel zwaarder belast (box 3) dan spaargeld. Daardoor kan het verwacht netto-rendement van een defensief beleggingsproduct uiteindelijk onvoldoende zijn voor vermogensbehoud of -groei. De onderneming moet de distributiestrategie of doelgroep van een product dan tegen het licht houden en mogelijk aanpassen. De AFM gaat hier scherper op toezien.

Afweging nodig van productkenmerken én externe relevante factoren

Beleggingsondernemingen moeten adequate procedures en maatregelen hebben die zorgen dat (de distributie van) beleggingsproducten aansluit(en) bij de doelstellingen van de doelgroep. In de praktijk betekent het dat een onderneming periodiek en wanneer daar aanleiding toe is, moet vaststellen of een beleggingsproduct nog past bij de doelgroep. In die afweging moeten instellingen niet alleen informatie meenemen over het product zelf, zoals rendement en risico. Maar ook kijken naar externe factoren, zoals inflatie en belastingheffing – voor zover ze van belang zijn voor de doelgroep. Voldoet een product niet (langer), dan moet er gepaste actie worden ondernomen. Dat kan zijn een aanpassing van de doelgroep of van de distributiestrategie.?

Uitgelicht: Box 3: beleggingen zwaarder belast dan spaargeld

Een concreet voorbeeld van een mee te wegen (externe) factor, is de box 3-belastingheffing. Voor het bepalen van het voordeel uit beleggen gebruikt de Belastingdienst voor de voorlopige aanslag 2025 het rendement van 5,88%. Over dit voordeel wordt het tarief van 36% geheven. De box 3-belastingheffing kan oplopen tot 2,12% (= 36% x 5,88%) over het belegd vermogen. Als het verwacht rendement van een defensief beleggingsproduct – na aftrek van kosten – lager is dan de (marginale) belastingheffing, dan voldoet het product mogelijk niet aan doelstellingen zoals vermogensbehoud of -groei. De beleggingsonderneming moet hier rekening mee houden in de doelgroepbepaling en distributiestrategie.

Oproep AFM: gebruik ‘Leidraad scenarioanalyses vanuit klantperspectief voor de PARP-norm'

De AFM publiceerde in 2024 de ‘Leidraad scenarioanalyses vanuit klantperspectief voor de PARP-norm'. Die bevat handvatten voor financiële ondernemingen waarmee zij kunnen nagaan of het product in verschillende scenario’s (nog steeds) voldoet. De AFM zal het gebruik van deze handvatten meenemen in de beoordeling bij toekomstige nalevingsonderzoeken.

Bron: AFM

Modules & dossiers

Opvoerdatum

19 okt 2025

Laatst gewijzigd

20 okt 2025

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Graag eerst inloggen om deze pagina te bekijken.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg toegang tot de Kennisbank, Helpdesk en AI assistant.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1